Heritage
Dat hier wat diks staat behoeft geen nadere uitleg. De oeh's en ah's waren niet van de lucht als we ergens met de XKR verschenen. Niet onterecht werd vaak de vergelijking gemaakt met die andere Britse sportwagen, de Aston Martin V8 Vantage. In grote lijnen komt het koetswerk aardig overeen, maar met een bijna gelijktijdige lancering een jaar of zes geleden kan er moeilijk gesproken worden over pikkerij. Naast het van zichzelf al imposante uiterlijk, beschikte deze XKR ook nog eens over het Speed Pack, dat betekent een set twintigduims velgen, een voorbumper met splitter, een grotere achterspoiler, dorpelverbreders en een diffusor. Met zo'n opsomming klinkt het allemaal aardig schreeuwerig, maar toch heeft het - op zijn eigen manier - nog steeds iets subtiels over zich. Neem de grote velgen, twintig inch is normaal een overtreffende trap in de velgmaten, maar doordat het allemaal netjes in verhouding staat met de wielkasten is het zeker niet over the top. Het toeval wilde dat we tijdens de test zijn voorouder bij Green Classic tegen het lijf liepen. De grijze E-Type - in Amerika ook wel XKE genoemd - toonde mooi aan dat het ontwerp van de XKR wel degelijk Jaguar eigen is. Zaken als de ovale grille de raampartij aan de zijkant en de vooraan scharnierende motorkop vinden we op beide modellen terug, ondanks hun leeftijdsverschil van 50 jaar.