Jaguar XKR 5.0 Supercharged Speed Pack

- 28 juni 2011

Britse charme

De stijlvolle buitenzijde krijgt een vervolg aan de binnenkant. Donkergrijze tinten en pianolak op het dashboard vormen een mooi contrast met de crèmekleurige zetels. Daarnaast worden op diverse plekken geborsteld aluminium of chromen accenten gebruikt. Het geheel kan het beste omschreven worden met de termen strak en modern, maar de klassieke uitstraling schijnt er toch lichtjes doorheen. Daarom is het juist zo jammer dat het op details wat ontwerp- c.q. afwerkingsmissertjes kent. Een stripje langs de ruit waar je vanaf de buitenkant scheef opkijkt of een randje op de dorpel dat al bij 6.000 km op de teller loszit. Noem het gezeur op detailniveau en noem het Britse charme, maar het hoort niet bij een auto in de prijsklasse waar een starter een hypotheek voor afsluit. Op papier is de sportieve Jaguar een 2+2, maar dat is al aardig optimistisch, want er blijf nul beenruimte achterin over met een bestuurder van gemiddelde lengte. Voorin zit je echter vorstelijk op het geperforeerde leer dat perfect naar je lichaam is te zetten met de vele knoppen in het portier. Onder de achterklep is een redelijke hoeveelheid ruimte te vinden, maar de klep komt bij openen onhandig hoog. Ondanks alle hightech is er helaas geen systeempje dat hem automatisch sluit. Tot slot moeten we toch even de 'pook' een blik waardig gunnen. Waar de XK Convertible van voor de facelift bij een vorige kennismaking nog de ouderwetse pook met sleuf kende, zien we hier de bekende ronde knop uit de XF en XJ die met een gracieuze beweging omhoog komt zodra de auto gestart wordt.

510 pk
625 Nm
280 km/h
4,8 s
14,1 (12.3) l/100km
292 g/km
G
22%
€ 127.860
€ 175.320
€ 3.214 / maand
€ 265 - € 303 / kwartaal
  • Porsche 911 Carrera S PDK

  • Nissan GT-R 3.8 Track Pack

  • 2012 - Jaguar XKR-S 5.0 V8 Supercharged

  • 2011 - Jaguar XK Convertible 5.0 V8 Portfolio

  • 2010 - Jaguar XK140 3.4 SE OTS

  • 2008 - Jaguar XK Convertible 4.2 V8