Chevrolet Cruze 2.0D LTZ

Arnold van Schepen - 27 juli 2011

Selffulfilling prophecy

Er is een tijd geweest dat auto-ontwerpers er maar niet in slaagden om sedans in de compacte middenklasse een gelikt uiterlijk te geven. De eerste generaties Volkswagen Jetta waren bepaald geen beauty's, en ook de Astra's met kont komen in aanmerking voor de lulligheidsaward. Op één of andere manier slaagden designers er wel in om de hatchbackversies van die modellen zo te stileren dat het regelrechte verkooptoppers werden. En zo wordt de gedachte dat een compacte middenklasser een hatchback hoort te zijn, een zichzelf vervullende waarheid. Althans, op de Nederlandse automarkt. Op de wereldwijde automarkt gaan de sedanversies echter als warme broodjes over de toonbank. En omdat de Chevrolet Cruze niet alleen op het Europese vasteland aan de man gebracht moet worden, heeft Chevrolet twee jaar terug de sedan als eerste geïntroduceerd. Nu mag de hatchbackversie potten gaan breken, en de Nederlandse markt is als eerste aan de beurt. Chevrolet Nederland verwacht dit jaar zo'n 900 Cruze Hatchbacks te slijten, eind 2012 moet de teller op 1.600 staan.

163 pk
360 Nm
205 km/h
8,5 s
onb (5.6) l/100km
147 g/km
G
22%
€ 18.995
€ 28.695
€ 526 / maand
€ 392 - € 421 / kwartaal
  • Peugeot 308 1.6 eHDi Active

  • Fiat Bravo 1.4 MultiAir Sport

  • Honda Civic 1.8 i-VTEC Sport

  • Seat Leon 1.4 TSI FR

  • BMW 1 Serie 116i Urban Line

  • Kia cee'd 1.6 CRDi Premium Pack

  • Ford Focus 1.6 TDCi ECOnetic Trend

  • Renault Mégane Energy 130 TCe S&S GT-Line

  • Audi A3 Sportback 1.6 TDI Attraction

  • 2012 - Chevrolet Cruze Stationwagon 1.4 Turbo LTZ

  • 2009 - Chevrolet Cruze 1.6 LS