De beste keuze
De Cruze Hatchback rijdt goed, is riant uitgerust en ziet er aardig uit. De benzineversies hebben geen state of the art techniek en er is een grote groep kopers die daar niet om maalt, althans wat de elektronische liflafjes betreft. De 1.8 benzine is niet de stilste, maar er is best mee te leven. Op constante snelheid verdwijnt het motorgeluid naar de achtergrond en dan kan de bestuurder zich vermaken met het prima audiosysteem en een behoorlijke wegligging. Het moet raar lopen wil je de controle over de Cruze verliezen. Het is geen uitgesproken stuurmansauto, maar wie het af en toe op de heupen krijgt, kan best lol hebben met de Cruze. Prijsbewuste particuliere kopers zullen waarschijnlijk het meest kiezen voor de 1.8 LT. De diesel daarentegen is stiller en rijdt prettiger door zijn riante vermogen. De 165 kilo meergewicht voorin voel je echter wel, maar het maakt geen zwieberbak van de Cruze. De vraag is echter of hij zich met z'n prijs van 28.695 euro niet uit de markt prijst. De meest voor de hand liggende bestuurder is een leaserijder die voor dat budget meer te kiezen heeft. Bovendien biedt de concurrentie, de Ford Focus voorop, een groot aantal rij-assistenten die bij de gebruikelijke jaarkilometrages goed van pas komen. Of de Cruze Hatchback een leaseknaller wordt hangt helemaal af van de komst van 1.7 diesel.