Horsepower sells cars...
And torque wins races. De tweeliter diesel heeft wat dat betreft goede vooruitzichten, met 1.480 kilo is het geen lichtgewicht, maar de 163 pk bij 3.800 toeren en 360 NM koppel tussen 1.750 en 2.750 toeren hebben geen enkele moeite met de Cruze hatchback. Op de snelweg hoef je hooguit een keer terug te schakelen naar z'n 5, een dotje gas en de wijzer staat vlot bij het getal 140. De motor doet tamelijk stil zijn werk in het vooronder, alleen bij stationair toerental en boven de 3.000 toeren is te horen dat een diesel zijn werk doet. In de 1.8 die we reden is het motorgeluid nadrukkelijker aanwezig. Het is dan ook geen wonder van moderne techniek, maar een rechttoe rechtaan werkpaard. Deze benzinestoker met 140 pk is beslist niet ondergemotoriseerd, maar in vergelijking met de moderne turbobenzinemotoren moet de versnellingspook wat vaker ter hand genomen worden om de motor in toeren te houden. Het schakelen gaat in zowel de benzine- als dieselversie enigszins hakerig. Maar de maagdelijke kilometerstand van nog geen 500 kilometer zal dat grotendeels verklaren. Wat de motorisering betreft kan Chevrolet bij de introductie al een nieuwtje melden: in de loop van 2012 komt er ook nog een 1.7 diesel beschikbaar. Dit is waarschijnlijk de beste keuze voor dieselrijders die meer oog voor hun brandstofverbruik dan prestaties hebben.