Geen snelwegridder
In het bergachtige Spaanse land bleek de 1.2 voldoende gemotoriseerd, maar ook niet meer dan dat. Hier op de vooral vlakke en goed geasfalteerde Nederlandse wegen is deze motorisering toch de goede keuze. Hoewel de Picanto ook op hogere snelheden een stabiele wegligging heeft, nodigt de motor en de daaraan gekoppelde vijfversnellingsbak niet uit tot snelheden boven de 110 km/u. Bij 120 maakt het viercilindertje al ruim 3000 toeren en dit komt tevens het verbruik niet ten goede. Onder de 100 km/u is - bij een stabiele snelheid - een verbruik van 1:20 en zuiniger eenvoudig te halen, terwijl bij hogere snelheden het verbruik snel stijgt naar 1:15. Tijdens de testperiode kwam het gemiddeld verbruik uit op 6.1l/100km, wat overeen komt met 1:16,4. Hoewel dit gezien de vele snelweg- en de onvermijdelijke filekilometers nog steeds niet heel onzuinig is, wijkt dit behoorlijk af van het door de fabriek opgegeven gemiddeld verbruik. Niet alleen het verbruik wordt door hogere snelheden negatief beïnvloed, ook is de fut van de motor er boven de maximumsnelheid op Neêrlands autowegen wel uit. Tot de 100 is de Picanto zelfs pittig te noemen en stuurt de auto bovengemiddeld strak en komt het GTI-achtige uiterlijk zelfs tot uiting. Rijd je sneller dan vervaagt dit gevoel.