Nissan Micra 1.2 DIG-S Acenta

Arnold van Schepen - 21 oktober 2011

Andere heren, andere wetten

Nissan bewandelt een andere weg dan andere autofabrikanten om tot een geringer brandstofverbruik te komen. De meeste merken baseren hun downsizemotor op een verkleinde viercilinder. De afname van de cilinderinhoud wordt gecompenseerd door een turbo te monteren. De gedachte hierachter is dat een kleine motor 80% van de tijd voldoende capaciteit heeft, en wanneer het nodig is, plenty vermogen kan leveren dankzij de beademing van de turbo. Nissan beredeneert het anders: een cilinder minder, is een kostganger minder. Om toch tot een hoog relatief vermogen (pk per liter) te komen, is de compressieverhouding stevig opgevoerd. Het nadeel hiervan, hogere pompverliezen, ondervangt Nissan door de kleptiming volgens het Miller-principe toe te passen. De inlaatklep blijft dan open staan terwijl de compressieslag al begonnen is. Om te voorkomen dat de vers aangevoerde lucht weer via de inlaat verdwijnt, wordt deze onder druk naar binnen gepompt. Daarvoor dient de compressor. Het vermogen van de DIG-S komt vooral uit de hoge compressieverhouding, en in tweede instantie door hulp van de compressor.

98 pk
142 Nm
183 km/h
11,3 s
5,0 (4.3) l/100km
99 g/km
B
22%
€ 12.995
€ 13.950
€ 256 / maand
€ 94 - € 106 / kwartaal
  • Hyundai i20 1.2 i-Motion

  • Chevrolet Aveo 1.4 LT

  • Mitsubishi Colt 1.3 Cleartec Intro Edition

  • Fiat Punto TwinAir Easy

  • Peugeot 206+ 1.4 XS

  • Dacia Sandero 0.9 TCe 90 LaurĂ©ate

  • Suzuki Swift 1.2 Exclusive

  • Mazda 2 1.3hp TS+

  • Fiat Panda Twinair 85 Lounge

  • Fiat Panda CNG TwinAir Turbo 80 CNG Lounge

  • 2019 - Nissan Micra 1.0 Tekna 100 pk

  • 2017 - Nissan Micra IG-T 90 Tekna

  • 2013 - Nissan Micra 1.2 DIG-S Tekna

  • 2011 - Nissan Micra 1.2 Tekna

  • 2008 - Nissan Micra 1.4 16v Acenta Pack

  • 2006 - Nissan Micra C+C 1.4 Tekna