Tweeledig karakter
De belangrijkste vraag is: hoe rijdt dat nu? Na de start merk je meteen dat er een driepitter tot leven gewekt is. Niet zozeer aan het geluid, maar aan de lichte trilling die voelbaar is. Op stationair toerental is de DIG-S zeer geluidsarm. Een belangrijke karaktertrek van een Nissan blok is de soepelheid bij lage toeren, en ook dit blokje is daar geen uitzondering op. Nissan heeft geen zesde versnelling aan de versnellingsbak toegevoegd, maar wel de ratio van de vierde en vijfde versnelling gewijzigd. Schakelen doet deze Micra net zo goed als zijn broertjes met atmosferische motor. Hoewel de trekkracht tot 2.000-2.500 toeren prima is, piekt de motor daar niet met zijn koppel. Nadat we het blokje warmgereden hebben, bij gebrek aan een thermometer of indicator voor koude motor is dit niet af te lezen, geven eens wat meer gas. Dan blijkt het ware aard van de DIG-S; boven de 2.500 toeren komt 'ie tot leven. Een mooie driecilinderbrom steekt de kop op, vergezeld door een compressorhuil. Dat klinkt goed! Andere driecilinders willen bij een toenemend toerental nog wel amechtig gaan klinken, maar dat is niet het geval bij dit blokje. De DIG-S gaat zingend naar de 5.000 toeren. Het nieuwe rijden is snel vergeten, mede door het ontbreken van een schakelindicator. Met 120 op de snelheidsmeter staat de naald van de toerenteller bij de 3. Bij constante snelheid, ook op de snelweg, hoor je het motortje nauwelijks. Trap je het gas in bij 120 in z'n vijf, dan pakt het motortje gewillig op en kun je vlot inhalen. Maar even terugschakelen resulteert in een mooi brommetje, dus dat doen we graag.