Het interieur
Volvo heeft met de V50 een nieuwe weg ingeslagen wat betreft interieur design. Niet iedereen stelt de zeer strakke styling op prijs, maar dat zijn er bijzonder weinig. Nagenoeg iedereen die over dit model spreekt heeft het wel over de mooie ”waterval” van het dashboard.
Wanneer je de voorportieren van deze station opent valt dit detail je dan ook meteen op. Persoonlijk vind ik het ook erg mooi en geslaagd.
Een mooi en strak dashboard gaat niet altijd samen met ergonomie. Bij Volvo hebben ze daar meer dan genoeg aandacht aan besteed en het is dan ook dik in orde. Het interieur steekt ook gewoon erg goed in elkaar. Tijdens het rijden valt er geen rammeltje, of iets wat daarop zou moeten lijken, op te merken.
De Kinetic uitvoering waarmee deze test is gedaan kost €2250.- meer dan de basisuitvoering en herbergt een aantal interessante opties waaronder de Climate Control, met leer bekleed stuur en versnellingspook, armsteun achter en in hoogte verstelbare passagiersstoel. Standaard in de V50 zit al Traction Control, Cruise Control, Centrale deurvergrendeling, Elektrische ramen, Elektrische verstelbare en verwarmbare buitenspiegels e.d.
In de bestuurdersstoel plaatsgenomen kan men een prima zithouding creëren door de goed instelbare en vooral heerlijk zittende stoelen. Het zijn weer echte Volvo stoelen, het zit als gegoten. Het stuur is axiaal en in horizontale richting verstelbaar. Het sleutelgat is niet meer in de stuurkolom verwerkt, maar zit op het dashboard. Alles draait natuurlijk om de veiligheid bij Volvo. In het lekker in de hand liggende stuur zit de cruise control verwerkt.
De aluminium kleurige “zwevende” middenconsole blijkt ook nog eens handig door het opbergvakje dat erachter schuil gaat. De knoppen op de gestroomlijnde middenconsole zijn lekker groot en de bediening ervan vergt nauwelijks gewenning. Het display van de console is goed helder en alle belangrijke functies zijn er op afleesbaar.
De stoelen en de achterbank van de V50 waren bekleed met een stof (offblack) die op het eerste gezicht wat goedkoop overkomt. Eenmaal eraan voelend en erop zittend werd het met de minuut prachtiger en het ziet er naar uit dat het eenvoudig schoon is te houden. De kleur van de stof doet overigens wel wat sober aan. Gelukkig geven de aluminium accenten (overigens niet erg ruim aanwezig buiten de middenconsole om) wat meer uitstraling aan het geheel.
Op de achterbank houdt de beenruimte niet bepaald over. De auto’s waar de V50 mee moet concurreren hebben over het algemeen meer ruimte achterin. De zit is overigens bijzonder goed voor een achterbank met de armsteun en de 3 standaard hoofdsteunen.
De bagageruimte van een station is voor veel mensen een aanleiding om dit soort auto’s te kopen. De V50 is beslist geen slokop. De bagageruimte heeft normaal 417 liter en is, met de achterbank plat, uit te breiden tot 1307 liter. De bagagerolhoes werkt degelijk, zolang hij op z’n plek zit. Als je de achterbank plat heb gelegd (dit gaat overigens kinderlijk makkelijk) zou je in sommige gevallen de rolhoes ook willen verwijderen. Dat gaat niet ontzettend makkelijk wat eigenlijk te wijten valt aan de lengte van de hoes. Die is bijna net zo breed als de auto zelf, dus probeer hem dan maar eens door de (smallere) achterklep te krijgen.
Toyota Avensis Wagon 2.2 D-4D Linea Luna
Mazda 6 SportBreak 2.0 CiTD Business
Toyota Avensis 1.8 VVT-i Wagon Panoramic Business
Saab 9-3 Sport Estate 1.8t Linear Business
Citroën C5 Tourer 2.0i Dynamique
Toyota Avensis Wagon 2.2 D-4D D-CAT Executive
Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.2 JTS Sport
Skoda Octavia Scout 2.0 TDI
Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI Bluemotion Comfortline
Peugeot 407 SW 1.8-16V XR Pack
Renault Laguna 2.0 16v Tech Road Grand Tour