Slot
Uiteraard zit de V50, evenals zijn broer S40, vol met veiligheidsvoorzieningen. Volvo heeft zijn huiswerk op dat gebied weer goed gedaan. De V50 is behoorlijk praktisch en een prettige auto om te zien en om te rijden c.q. te verblijven. Van enig kannibalisme binnen het merk is geen sprake, de V70 en ook de S60 hebben een beduidend andere (rij)karakteristiek dan de nieuwkomers.
De concurrentie ligt echter wel op de loer. De andere merken die dezelfde motor leveren zijn net iets scherper geprijsd waaronder de Peugeot 407 SW 1.6HDif vanaf €31.750.- en de Ford Focus Wagen 1.6 Tdci vanaf €27.600.- .Maar ook uit eigen land komt er concurrentie van de Saab 9-3 Sport Estate 1.9TiD (120pk) vanaf €35.490.-
Het geteste model, de V50 1.6D Kinetic, kost €34.145.- (incl. metalic lak €775.-). De V50 1.6D is er al vanaf €31.120.-
Volvo rekent voor de V50 €1500.- meer dan voor de S40. Geheel terecht dat de V50 ongeveer 75% van de verkoop naar zich toe trekt in verhouden met de S40.
De Volvo V50 is een erg strakke auto om te zien en om mee te rijden. Zijn uiterlijk zal menigeen wel aanspreken. Van binnen is hij erg mooi, degelijk en ergonomisch dik in orde. Maar een ruimtewonder is het zeker niet, maar toegegeven koop je daar deze auto ook niet voor.
De zakelijke rijder zal in ieder geval met een zogenoemde “big smile” in deze auto zijn kilometers maken.
- Stuur en Weggedrag
- Fijne transmissie
- Degelijkheid en Ergonomie
- Beenruimte achterin houdt niet over
- Mist 6e versnelling
- Hoge deurranden (binnenin)
Toyota Avensis Wagon 2.2 D-4D Linea Luna
Mazda 6 SportBreak 2.0 CiTD Business
Toyota Avensis 1.8 VVT-i Wagon Panoramic Business
Saab 9-3 Sport Estate 1.8t Linear Business
Citroën C5 Tourer 2.0i Dynamique
Toyota Avensis Wagon 2.2 D-4D D-CAT Executive
Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.2 JTS Sport
Skoda Octavia Scout 2.0 TDI
Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI Bluemotion Comfortline
Peugeot 407 SW 1.8-16V XR Pack
Renault Laguna 2.0 16v Tech Road Grand Tour