Droomhuwelijk
Met zulke prijzen neem je het idee dat de Q3 een voordelig alternatief is voor een grote SUV met een korrel zout. Gelukkig is Audi zelf ook niet te beroerd om af en toe een oogje dicht te knijpen. Zo komt de smakelijke vijfcilinder 2.5 TFSI uit de RS 3 en de TT RS ook in de neus van de Q3 te liggen. Een mooi vooruitzicht, maar tot die tijd moeten we het met viercilinders doen. Eén van die viercilinders is de bekende tweeliter TFSI met 211 pk, waarmee we heel goede ervaringen hebben. De sterkste variant van de 2.0 TFSI (een versie met 170 pk is ook leverbaar) is in de Q3 standaard gekoppeld aan een 7-traps S tronic, die in het koninkrijk der automaten tot de top behoort. Over de TFSI nog steeds niets dan lof: vanuit stilstand rijd je in zeven tellen 100 km/h en met een top van 230 km/h brengt de Q3 je vlot naar je wintersportbestemming. Het meermaals tot 'Engine of the Year' gekroonde blok smeert z'n krachten over een breed bereik uit en laat tijdens het rijden nauwelijks van zich horen. De S tronic past zich daar prima op aan door maar wat graag een zo hoog mogelijke versnelling te kiezen. Dat doet 'ie zoals we dat van 'm gewend zijn: vlot en onvoelbaar. Het samenspel tussen motor en transmissie is zo goed, dat de S(port)-stand overbodig is: bij een vlotte sprint blijft de motor meer toeren maken, maar wanneer het tempo eenmaal weer constant is, lijkt de S tronic te vergeten dat 'ie best een aantal verzetten hoger kan aanhouden. Een betere afstemming zou het rijcomfort en de brandstofconsumptie (houd rekening met een gemiddeld verbruik van ca. 1 op 11) zeker ten goede komen.