Ready to go?
Onder de motorkap gaat het minder deftig aan toe. Het indrukken van de startknop wordt niet gevolgd door een repeterend symfonieorkest, maar door een nuchter groen lampje met het weinig bevlogen opschrift 'READY'. En nu? Met een fragiel pookje wordt de CVT bak geactiveerd. Nog steeds doodse stilte. Het rempedaal 'loslaten' heeft uiteindelijk de gewenste voorwaartse beweging tot gevolg. Het klinkt allemaal vanzelfsprekend, maar in de praktijk zorgde de CT 200h zo nu en dan voor vragende blikken onder bestuurders die door de jaren heen gewend zijn geraakt aan - in de ogen van Lexus - uit de mode geraakte techniek.
Uiteindelijk is de bediening van de CT 200h geen rocket science. Meer dan gasgeven, remmen en sturen wordt niet van je verwacht. Dat is maar goed ook, want ik denk niet dat er iemand bestaat die de ingewikkelde hybride technologie van de CT 200h manueel net zo goed zou kunnen aansturen als de slimme elektronica. Van al het geregel en geschuif merk je als bestuurder niets. Sterker nog, dankzij de voorbeeldige isolatie en de op korte stukken elektrische aandrijving is het in de Lexus fantastisch stil. Totdat je het gaspedaal induwt. Met een enorm geblèr - een onontkoombaar gevolg van de CVT bak - komt de viercilinder tot leven. Bij een verkiezing van het meest irritante automobiele geluid zou dit deuntje waarschijnlijk hoog eindigen.