Boven verwachting
Het zal waarschijnlijk nog een paar jaar duren voordat de Japanners gaan inzien dat wij efficiënte automaten beter appreciëren dan continu variabele transmissies. Gelukkig weten ze bij Lexus wel hoe ze een alerte en fijn sturende auto moeten bouwen. In de ECO mode voelt de CT 200h weliswaar wat lui en gezapig aan, maar daar komt verandering in wanneer de auto in de normale of sportieve modus zet. De elektromotor genereert maar liefst 207Nm en dat is praktisch vanuit stilstand beschikbaar. Daar komt bij dat de CT 200h vrij alert op commando's van je rechtervoet reageert. Accelereren gaat vlot en moeiteloos, maar lijkt door het aanzwellende motorgeluid niet van harte te gaan. De aandrijflijn voelt zich bij een rustiger rijstijl beduidend fijner aan.
Dat is ook niet erg, je koopt of least de CT 200h immers niet vanwege zijn prestatiepotentieel. Desondanks beschikt de Lexus over een uitgebalanceerd rijgedrag dat meer naar het sportieve dan comfortabele neigt. De CT 200h is stevig gedempt, helt gering over en stuurt met behoorlijk veel gevoel en precisie. Hij voelt niet zo lichtvoetig aan als een BMW 1 Serie, maar biedt wel beduidend meer rijplezier dan zijn bedaagde evenknie uit Ingolstadt. Een leuke bijkomstigheid is dat dit plezier niet geremd wordt door een hoog verbruik. Aan het einde van de rit noteerden we 5,6 liter per honderd kilometer. Dat is aanmerkelijk meer dan de beloofde 4,1 liter, maar in het licht van de strenge winterse omstandigheden acceptabel.