Soepele aandrijflijn
De 1.2 TSI doet dienst in diverse modellen van het VW-concern en de Ibiza is een van de kleinere die voortbewogen wordt de 105 pk sterke vierpitter. De droge cijfers wekken geen hoge verwachtingen over de prestaties; een rijklaargewicht van 1.095 kilo en een koppel van 175 newtonmeter zullen niemand achterover doen vallen. Maar wanneer je even verder leest zie je dat het koppel tussen 1.550 en 4.100 toeren per minuut paraat is, en dat zul je in de praktijk wel moeten voelen. En dat blijkt inderdaad zo te zijn, al komt de 1.2 TSI echt goed op stoom vanaf 2.000 toeren. De motor is ontworpen om trekkracht te leveren bij lagere toerentallen: twee kleppen per cilinder en een ondervierkante boring / slag verhouding. Ondanks de kleine cilinderinhoud ligt daar al de basis voor een motor die op trekkracht ontworpen is. Tel daarbij de aanwezigheid van een turbo met laadluchtkoeling op en je ziet het levensdoel voor deze motor: trekkracht bij lage toeren. In de vorige test van de Ibiza met deze motor was deze gekoppeld aan de DSG bak, wij moeten het doen met een prettig schakelende handbak met vijf versnellingen.
SC staat voor Sport Coupé en zelfs met de 1.2 TSI onder de motorkap lijkt de letter "S" in de typenaam op zijn plaats. Okay, het is geen GTI of FR, maar de Ibiza is een lekker vlot wagentje. 80 km/u staat zo op de teller en wanneer je er niet regelmatig naar kijkt, rijd je zomaar te snel. De 1.2 TSI is vlot, maar ook lekker stil. Op de snelweg begint de luchtweerstand vat te krijgen op de prestaties van de Ibiza, maar de noodzaak om terug te schakelen voor een inhaalactie is er nauwelijks. Het motortje is soepel genoeg om in de vijfde versnelling vlot van de 100 naar de 140 te gaan. Alleen wanneer je met een startsnelheid van 80 km/u wilt gaan inhalen is het raadzaam om één verzet lager te kiezen. Zoals gezegd is het motortje ontworpen op lagere toeren, maar dat wil niet zeggen dat het boven de 4.500 krukasomwentelingen per minuut schluss is. Ook in hogere toeren zit er genoeg leven in het blokje en blijft de geluidsproductie, en dan met name de toon van het geluid, ruimschoots binnen de perken. Helaas neemt het windgeruis over de spiegels en A-stijlen wel duidelijk toe, zeker met wind tegen. Op de langere afstand wordt dit op den duur vermoeiend.