Drupje benzine, korreltje zout
Het kofferdeksel kreeg het "Ecomotive" embleem opgeplakt - een van de weinige zichtbare gevolgen van de technische update die gepaard ging met de facelift. De CO2-uitstoot daalde namelijk zes gram ten opzichte van de pre-facelift versie. Met een uitstoot van 113 gram CO2 per kilometer en een knalgroen A-label moet de Ibiza SC de aandacht trekken van bijtellende tweepersoonshuishoudens. De ruimte achterin houdt namelijk niet over, niet in de hoogte en evenmin in de lengte. Twee volwassenen kun je eigenlijk niet met goed fatsoen achterin vervoeren, en ook kinderen die in zitjes vervoerd moeten worden hebben niet de tijd van hun leven op de achterbank van de SC. Enerzijds vanwege de oplopende raamlijn die hun uitzicht beperkt, maar vooral ook omdat de instap voor hen of hun ouders niet overhoudt. Vooral wanneer ze in de gordels geholpen moeten worden. Seat vraagt 80 euro voor een easy-entry systeem dat de instap vergemakkelijkt en dat is alleen verkrijgbaar op de passagiersstoel. Het moge duidelijk zijn: huishoudens met kinderen of kinderwens zullen door de Seat-dealer niet op de Ibiza SC gewezen worden maar zonder twijfel op de vijfdeurs of ST.
Voor zo lang het duurt zullen Seats Ecomotive-uitvoeringen gepaard gaan met geringe bijtelling en lagere wegenbelasting. Dit alles is gebaseerd op uitstoot- en verbruikscijfers die onder laboratoriumomstandigheden tot stand kwamen. Slechts af en toe lukt het ons bij een test om die cijfers te benaderen of zelfs te verbeteren, maar doorgaans kunnen we ze met een korrel zout nemen. Bij de Ibiza is dat niet anders. Bij een zuinigheidsritje over 80- en 100 km wegen en een strikte naleving van de schakeladviezen haalde de Ibiza een verbruik van 5,6 liter per honderd kilometer. Maar bij een normale en anticiperende rijstijl haalden we op zijn best 6,3 liter, oftewel net geen 1 op 16. Een logisch gevolg van het feit dat de turbo vrijwel altijd koele ademlucht aanvoert. Om die aanvoer rendabel te laten zijn moet er navenant veel brandstof worden ingespoten - de 1.2 TSI is tenslotte geen lean-burn motor. De fysieke kracht van dit soort motoren is meteen hun zwakte: het vermogen is terstond beschikbaar en je gebruikt het, en daarmee neemt het verbruik logischerwijs toe.