Audi A8 Hybrid Pro Line +

Arnold van Schepen - 17 augustus 2012

Op niets beknibbeld

In het interieur is aan niets af te zien dat we met de "basisuitvoering" van de A8 te maken hebben. Het enige onderscheid is, net als bij de Q5 en A6 Hybrid, te vinden op het instrumentencluster. De toerenteller en koelwatertemperatuurmeter hebben het veld moeten ruimen voor een vermogensmeter en laadindicator. Wie voor een Hybrid kiest, wordt niet beperkt in zijn keuze voor bekleding, kleuren en materialen voor het interieur. Audi's schier oneindige optielijst moet ook bij de aanschaf van een Hybrid doorgenomen worden. Onze testauto was voorzien van zwart lederen Valcona bekleding, verwarmde en geventileerde comfortstoelen met massagefunctie, een nachtzichtassistent en een elektrisch bedienbaar schuif- / kanteldak. Het merkwaardige van die laatste optie is dat de zonwering als enige onderdeel van de A8 handmatig heen en weer geschoven moet worden. Los daarvan gaat werkelijk alles elektrisch, tot het sluiten van de deuren aan toe. Dankzij de Pro Line + uitvoering zijn de deuren voorzien van servosluiting, een voorziening waar je heel snel aan went.

Nadat we het interieur een tijdje op ons hebben laten inwerken, rijst de vraag waar nog ruimte voor verbetering zit. De afwerking en materiaalkeuze is dermate goed, dat zelfs concerngenoot Bentley toegeeft dat zij het niet beter zouden kunnen. Maar zodra we de startknop van de A8 activeren en de eerste meters rijden hebben we meteen drie verbeterpunten te pakken. Alle drie hebben betrekking op de rust in het interieur. Zo is de ventilatie te nadrukkelijk hoorbaar, in een Phaeton is deze nagenoeg geruisloos. Ook is het aanslaan van de (koude) benzinemotor duidelijk hoor- en voelbaar, met name het geluid buiten de auto is weinig subtiel. Zelfs wanneer de motor warm is, is het geluid van de startmotor erg nadrukkelijk hoorbaar. Een rare gewaarwording: geruisloos komt er een topklasse sedan aangereden, en plotseling hoor je het het gieren van de startmotor om de benzinemotor te starten. Alsof Doutzen Kroes ineens de stem van Nel Veerkamp blijkt te hebben.

245 pk
480 Nm
235 km/h
7,7 s
7,5 (6.3) l/100km
147 g/km
A
22%
€ 93.900
€ 126.389
€ 2.317 / maand
€ 265 - € 303 / kwartaal
  • BMW 7 Serie 730d xDrive

  • Fisker Karma EcoSport

  • Volkswagen Phaeton 3.0 TDI Highline Lang

  • Maserati Quattroporte 3.8 V8 GTS

  • Mercedes-Benz S-Klasse S 350 BlueTEC Lang

  • Jaguar XJ 3.0 Supercharged AWD Portfolio LWB

  • Porsche Panamera S Hybrid 3.0 V6

  • 2014 - Audi A8 Lang 4.2 V8 TDI quattro Pro Line plus

  • 2013 - Audi S8 4.0 TFSI quattro Pro Line +

  • 2010 - Audi A8 4.2 TDI Pro Line +

  • 2010 - Audi A8L 6.3 W12 quattro

  • 2008 - Audi A8 2.8 FSIe Pro Line +