Beetje stiller graag
Van achter het stuur van de A8 Hybrid heb je minder last van dit ongerief. Vonden we de samenwerking tussen verbrandings- en elektromotor in de Q5 nog weinig subtiel, in de A6 Hybrid waren die kritieken al minder te herkennen en in de A8 Hybrid strijkt het eigengewicht de plooien in de onderlinge samenwerking verder glad. Maar toch is er ruimte voor verbetering, zeker als je zijn vanafprijs van €93.900 en zijn voornaamste afzetmarkt in gedachte houdt.
Houd je er een beheerste en comfortabele rijstijl op na, met de Audi Drive Select in de comfortstand, dan is er niets aan de hand. Alleen op de energiemonitor is te zien wanneer welke motor de aandrijving voor zijn rekening neemt. De overgang van elektromotor naar benzinemotor is nauwelijks merkbaar. Alleen wanneer je meer vermogen vraagt, zeg maar vanaf 40% op de vermogensmeter, merk je dat de benzinemotor aan het werk is. Omdat de motor laag in toeren wordt gehouden hoor je een brommend geluid vanuit het vooronder, een onwetende passagier zou kunnen vermoeden dat er "TDI" op de motorafdekking staat. Maar het is toch echt een benzinedrinker. Dat merk je wanneer de kickdown in werking treedt, of wanneer je de Dynamic-modus selecteert, hoger in toeren klinkt de 2.0 TFSI zoals we 'm kennen en maakt de A8 Hybrid grote stappen. In een ommezien staat de 200 kilometer per uur op de snelheidsmeter. Zijn tussenacceleraties en schakelacties zijn topklasse-waardig. Om een gesprek met je passagier te voeren hoef je bij een constante snelheid van 180 km/u je stem net zo weinig te verheffen als bij 80 km/u. Grote klasse. De geluidsproductie tijdens het accelereren is echter van iets mindere klasse, de vierpitter is net even te duidelijk hoorbaar in het interieur.