Audi A8 Hybrid Pro Line +

Arnold van Schepen - 17 augustus 2012

Doen of niet doen?

In het rijtje 7 Serie, S-Klasse en LS 600 is de A8 de laatste die als hybride verkrijgbaar is. Audi heeft dus ruim de tijd gehad om de kunst bij de concurrentie af te kijken. Gezien het ongeƫvenaarde oog voor detail waar Audi om bekend staat zou je verwachten dat de A8 Hybrid het zijn concurrenten moeilijk zou maken. Maar dat valt een beetje tegen. De A8 Hybrid is ontegenzeggelijk een indrukwekkende auto, net als alle andere A8'en, maar de hybride aandrijflijn mist finesse.

In de handen van een geoefend chauffeur of bij een kalme rijstijl worden zijn gebreken echter ruimschoots gecompenseerd. Is deze aandrijflijn een maatje te klein voor de A8? Ja en nee. Ja om de voornoemde redenen, nee omdat de A8 Hybrid met afstand de zuinigste topklasse hybride is die we ooit gereden hebben. Met een testverbruik van 1 op 13,3 laat hij de S-Klasse (1 op 11), de 7 Serie Active Hybrid (1 op 9,2) en de LS 600h ( 1 op 8) riant achter zich. Er is goed, heel goed te leven met de Audi A8 Hybrid. Maar het zou Audi sieren als ze de aandrijflijn nog net even de laatste finesses zouden bijbrengen. Met een vanafprijs van €93.900 kun je behoorlijk kritische klanten verwachten.

  • Prestaties topklasse waardig
  • Relatief zuinig
  • Onovertroffen bouwkwaliteit
  • Aandrijflijn mist finesse
  • Geluidsproductie motor
245 pk
480 Nm
235 km/h
7,7 s
7,5 (6.3) l/100km
147 g/km
A
22%
€ 93.900
€ 126.389
€ 2.317 / maand
€ 265 - € 303 / kwartaal
  • BMW 7 Serie 730d xDrive

  • Fisker Karma EcoSport

  • Volkswagen Phaeton 3.0 TDI Highline Lang

  • Maserati Quattroporte 3.8 V8 GTS

  • Mercedes-Benz S-Klasse S 350 BlueTEC Lang

  • Jaguar XJ 3.0 Supercharged AWD Portfolio LWB

  • Porsche Panamera S Hybrid 3.0 V6

  • 2014 - Audi A8 Lang 4.2 V8 TDI quattro Pro Line plus

  • 2013 - Audi S8 4.0 TFSI quattro Pro Line +

  • 2010 - Audi A8 4.2 TDI Pro Line +

  • 2010 - Audi A8L 6.3 W12 quattro

  • 2008 - Audi A8 2.8 FSIe Pro Line +