Doen of niet doen?
In het rijtje 7 Serie, S-Klasse en LS 600 is de A8 de laatste die als hybride verkrijgbaar is. Audi heeft dus ruim de tijd gehad om de kunst bij de concurrentie af te kijken. Gezien het ongeƫvenaarde oog voor detail waar Audi om bekend staat zou je verwachten dat de A8 Hybrid het zijn concurrenten moeilijk zou maken. Maar dat valt een beetje tegen. De A8 Hybrid is ontegenzeggelijk een indrukwekkende auto, net als alle andere A8'en, maar de hybride aandrijflijn mist finesse.
In de handen van een geoefend chauffeur of bij een kalme rijstijl worden zijn gebreken echter ruimschoots gecompenseerd. Is deze aandrijflijn een maatje te klein voor de A8? Ja en nee. Ja om de voornoemde redenen, nee omdat de A8 Hybrid met afstand de zuinigste topklasse hybride is die we ooit gereden hebben. Met een testverbruik van 1 op 13,3 laat hij de S-Klasse (1 op 11), de 7 Serie Active Hybrid (1 op 9,2) en de LS 600h ( 1 op 8) riant achter zich. Er is goed, heel goed te leven met de Audi A8 Hybrid. Maar het zou Audi sieren als ze de aandrijflijn nog net even de laatste finesses zouden bijbrengen. Met een vanafprijs van €93.900 kun je behoorlijk kritische klanten verwachten.
- Prestaties topklasse waardig
- Relatief zuinig
- Onovertroffen bouwkwaliteit
- Aandrijflijn mist finesse
- Geluidsproductie motor