Typische hybride?
Honda heeft de Insight in de markt gezet als betaalbare tegenvoeter van de Prius, en om betaalbaar te zijn moeten er concessies gedaan worden. Bij het instappen krijg ik even een déjà-vu: bij het loslaten klinkt het portier blikkerig. Hetzelfde als bij de Accord. Maar dat was toen allesbehalve reden tot zorg of kritiek. De stoelen van de Insight hadden wel hetzelfde als die van de Accord mogen zijn. Ze zitten prima, zijn goed instelbaar, maar een iets langere zitting zou voor langere bestuurders waarschijnlijk niet onprettig zijn. Hoewel het dashboard bij de update onderhanden genomen is, is het nog wel van een minder kostbaar materiaal gemaakt, evenals de deurbekleding. Het is hard en zwart, maar eveneens geheel piep-, kraak-, en rammelvrij. En daar gaat het in eerste instantie om. Maar de verchroomde ringen rondom de luchtroosters en het streepje alu-look geven toch wat jeu aan het interieur. Het ontwerp van het dashboard is overigens niet gewijzigd. Aanvankelijk lijkt het heel onoverzichtelijk, maar na een uurtje rijden merk je dat je de gewenste informatie in een oogopslag kunt aflezen. Gewoon een kwestie van gewenning. Alleen de digitale snelheidsmeter is niet ideaal gepositioneerd, hij verdwijnt - afhankelijk van de stoel- en stuurafstelling - enigszins achter de stuurwielrand.
Je went snel aan het rijden met de Insight. Omdat de elektromotor de krukas aanzwengelt, komt de benzinemotor geruisloos in beweging. En als 'ie eenmaal loopt, is het blok mooi stil en trillingsvrij. In tegenstelling tot de Prius kun je de Insight niet in een EV-modus forceren, daarover beslist de techniek. Vanuit stilstand rijdt de Insight altijd weg op de benzinemotor en vervolgens besluit de techniek of de elektromotor assisteert of de aandrijving volledig voor rekening neemt. Van het wisselen en combineren van de benzine / elektrische tractie voel je helemaal niks, het systeem is erg verfijnd. Bovendien blijft de aandrijflijn zalig stil, je rijdt soepeltjes en stilletjes over 's Heeren wegen. Dat komt ook omdat de Insight er op een of andere manier in slaagt om je gemoedstoestand te beïnvloeden, de Insight rijdt erg relaxed. Pas als de verkeerssituatie er om vraagt, zoals bij een vlotte inhaalactie, toont de motor zich van zijn luidruchtige kant: boven de 4.000 toeren klinkt de motor nadrukkelijk door in het interieur. Dat is ook een beetje de keerzijde van de CVT: met wat minder toeren en wat meer assistentie van de elektromotor zou de inhaalklus met 3.000 toeren even snel geklaard zijn.
Peugeot 308 1.6 THP 125 Première
Toyota Auris 1.8 Full Hybrid Executive
Toyota Auris 1.8 Hybrid Executive
Audi A3 Sportback 1.6 TDI Attraction
Mazda 3 SkyActiv-G 120 GT-M
Renault Mégane Energy 130 TCe S&S GT-Line
Ford Focus 1.6 TDCi ECOnetic
BMW 1 Serie 116i Urban Line
Seat Toledo 1.6 TDI Businessline High
Toyota Auris 1.2T Aspiration