Honda Insight 1.3 i-VTEC Executive

Arnold van Schepen - 11 oktober 2012

Plezier en ergernisjes

Pas na een halve week rijden met de Insight dringt het besef door dat we de hele tijd in de Econ-stand gereden hebben. De verbruiksmeter, die na het tanken behoorlijk secuur blijkt, geeft een doorsnee verbruik op van 5,2 liter per honderd kilometer, oftewel 1 op 19. Op zich een nette waarde, maar wel bijna een liter meer dan de folder beloofde. Maar de Econ-functie laat zich eenvoudig uitschakelen en de versnellingsbak is niet voor niets voorzien van een S-stand met schakelflippers. Zodra je de pook in de S klikt, springt het toerental circa 1.000 toeren omhoog en assisteert de elektromotor dat het een lieve lust is. De Insight verandert op slag in een vlot rijdende auto. Je merkt dan meteen dat het merk zijn sportieve roots in het geheel niet uit het oog verloren is. Uiteraard verandert de Insight niet plotseling in een semi S2000, maar de onderstelafstemming en de stuurinrichting zijn dik in orde. De opmerking uit de vorige rijtest dat het stuurwiel iets meer weerstand mag hebben, laten we staan. Maar van de nadeinende achteras is niets meer te merken. Ondanks de aanwezigheid van een zwaar accupakket legt de Insight slechts 1.176 kilo in de schaal.

De Insight leent zich prima voor dag-in dag-uit forensen op de A2, maar ook op leuke wegen in de Alpen kun je je nog prima vermaken in deze auto. De kofferruimte is van het type praktisch, quadratisch, gut. De laadvloer ligt om begrijpelijke reden wat hoger, de ruimte is mooi vierkant van vorm en slikt minimaal 339 liter. De achterbank is in delen neerklapbaar waarmee de laadruimte tot 1.017 liter vergroot kan worden. De ruimte op de achterbank is inderdaad wat groter geworden, twee personen van 1,75 kunnen prima achter elkaar zitten, maar dan wordt het wel woekeren met hoofdruimte achterin. Een huishouden met opgroeiende kinderen hoeft de Insight niet te laten staan, of er moet een machtige groeistuip voorzien worden. Er ligt juist een nadeel op de loer bij kids die in zitjes vervoerd worden, de gesp van de gordel ligt vrij diep in de zitting van de bank waardoor de gordel zich lastig laat vastklikken, zeker bij de standaardmaat kinderzitjes. Bovendien is het oppassen geblazen wanneer het kroost eigenhandig in- en uitstapt: door de vorm van het achterportier (in het bijzonder het vaste ruitje) is het portier vrij lang. Met de kenmerkende kinderlijke onoplettendheid wordt er zo een deuk in een andere geparkeerde auto gedrukt.

88 pk
121 Nm
182 km/h
12,5 s
5,2 (4.3) l/100km
99 g/km
B
22%
€ 20.390
€ 26.990
€ 495 / maand
€ 137 - € 156 / kwartaal
  • Peugeot 308 1.6 THP 125 Première

  • Toyota Auris 1.8 Full Hybrid Executive

  • Toyota Auris 1.8 Hybrid Executive

  • Audi A3 Sportback 1.6 TDI Attraction

  • Mazda 3 SkyActiv-G 120 GT-M

  • Renault Mégane Energy 130 TCe S&S GT-Line

  • Ford Focus 1.6 TDCi ECOnetic

  • BMW 1 Serie 116i Urban Line

  • Seat Toledo 1.6 TDI Businessline High

  • Toyota Auris 1.2T Aspiration

  • 2009 - Honda Insight 1.3 i-VTEC Elegance