Aankoopargument
Met een opgegeven verbruik van 5,9 liter (6,2 voor de F Sport) zou de nieuwe GS een stuk zuiniger zijn dan de vorige. Blijkt dat in de praktijk? Nou, het komt aardig in de buurt. Toen we ons best deden over een representatieve route van circa 100km, kwamen we op 6,4 liter. Tijdens de hele testperiode was dat 7,0 liter en dat is best een nette waarde. Helaas is dat per 1 juli jongstleden niet meer genoeg om aan de criteria voor 20% bijtelling voldoen, dit zal voor de zakelijke doelgroep toch wel een domper zijn. Nu is het zo dat de concurrentie ook louter in de 25%-categorie opereert, de enige uitzondering is de diesel-hybride E-Klasse, maar gezien de waarde die de gemiddelde leaserijder hecht aan het bijtellingspercentage was dit een sterk aankoopargument geweest.
Wat betreft de aanschafprijs is de GS 450h redelijk gunstig gepositioneerd. Voor minimaal 63.670 euro is hij de jouwe en dat is voor beduidend minder dan wat je voor een hybride 5 Serie (71 mille) of Infiniti M (73 mille) betaalt. De E-Klasse is voordeliger, maar heeft heel andere prestatiecijfers; 231pk tegenover circa 350pk voor de rest. Zoals het een auto in deze klasse betaamt, is de prijs grotendeels afhankelijk van de opties die je aanvinkt. Voor de F Sport uitvoering betaal je bijvoorbeeld 17.500 euro méér dan voor het instapmodel. Verder kun je prijs opdrijven met de zogenaamde safety packs (tot 8 mille). Uiteraard omvat dat gangbare zaken als actieve cruise control en blind spot detection, maar ook een head up display, night view en pre-crash safety behoren tot de opties.
Audi A6 3.0 TDI quattro Pro Line +
Jaguar XF 3.0 Diesel S Portfolio
Audi A7 Sportback 3.0 TDI quattro Pro Line +
Audi A6 Hybrid 2.0 TFSI Pro Line Plus
Infiniti M35h GT Premium
BMW 5 Serie 523iA High Executive
Mercedes-Benz E-Klasse Limousine E 300 BlueTEC Hybrid Avantgarde Ambition
Cadillac CTS 2.0T Premium
Infiniti M37S Premium
Mercedes-Benz CLS 350 Edition 1