Ongehinderd
Hoe bereikbaar dan precies? Wel, met een vanafprijs van ruim 25 mille vraagt BMW voor de 114i exact 2.000 euro minder dan voor de 116i, van wie de 114i het stokje overneemt als instapper. Merkwaardig: wie twee achterportieren (á 1.000 euro) bijbestelt, ziet het prijsverschil met een vijfdeurs 116i oplopen tot drie mille. In de neus van beide auto's ligt in ieder geval dezelfde geblazen 1.6 benzinemotor, die in de 114i wat is teruggeschroefd. Voortgeholpen door 102 pk en 180 Nm tikt de snelheidsmeter ruim elf tellen na vertrek de '100' aan, om het bij 195 km/h voor gezien te houden. Op papier lijkt dat ruim voldoende om fatsoenlijk met het dagelijkse verkeer mee te komen.
Die indruk laat de 114i ook in de praktijk achter. Reserves heeft de 1.6 nauwelijks, maar de vermogensafgifte is van dien aard dat je daar maar weinig hinder van ondervindt. Vooropgesteld dat je er geen flitsende prestaties van moet verwachten, kom je ook niet echt tekort. Het vermogen wordt mooi geleidelijk opgebouwd en ook de gecultiveerde loop van het blok is een compliment aan het adres van de technici. Al bij 1.100 tpm is de trekkracht maximaal en dat zorgt dat de 114i stil en soepel van z'n plek komt. De motor geeft eigenlijk nooit de indruk buiten adem te zijn en dat zien we bij zulke compacte aandrijflijnen ook wel eens anders. Enkel bij een inhaalmanoeuvre moet je soms even een verzetje terug.