Twee zielen, één gedachte
Bijkomend voordeel is dat het praktijkverbruik met bijna 1 op 16 netjes binnen de perken blijft. Daarbij biedt de Eco Pro-schakelaar je de helpende hand. Met een druk op die knop onderwerp je de 114i in al z'n facetten - van gasrespons tot elektronica - aan het brandstofverbruik. Een schakelindicator en allerlei zuinigheidstips op de centrale monitor helpen je om zo efficiënt mogelijk te rijden. Op het 'EfficientDynamics'-metertje in de toerenteller kun je elk moment precies zien in hoeverre je daarin slaagt. Opvallend: met het ontbreken van een automaat is ook de nerveuze 'tic', die de 3 Serie Touring had, naar de achtergrond verdwenen. In dat opzicht valt de trillende versnellingspook wat uit de toon, al valt dat misschien wel extra op doordat de aandrijflijn verder zo goed z'n werk doet.
Val je vooral voor de financiële geneugten - de 114i voldoet aan de eisen voor 20% bijtelling - en zal het verbruik je een zorg zijn, dan hoef je nog niet meteen op de blaren te zitten. Sturen doet de 1 Serie immers nog altijd als de beste. De inmiddels tweede generatie is weliswaar niet meer zo uitgesproken sportief als de eerste 1 Serie, maar voor wat bochten ben je bij de 'Einser' nog steeds aan het juiste adres. Vooral als je van Eco Pro via Comfort naar Sport overschakelt, is het aangenaam scherp sturen. Het gaat wat ver om het sportief te noemen - daarvoor ontbreekt het 'm simpelweg aan reserves - maar wie beweert dat je met weinig vermogen geen rijplezier kunt hebben, zou eens een blokje om moeten met de 114i.