Met zesbak en Flex Steer
Net als de vijfdeurs hatchback kun je de Wagon met de 1.6 GDI benzine en 1.6 CRDi diesel bestellen. De diesel kennen wij nog van de voorganger, waar hij 115pk en 255Nm op wist te hoesten. In de nieuwe generatie zijn dit er 128pk en 260Nm. Belangrijker is echter de soepelere loop, verbeterde koppelkromme en verminderde uitstoot. Met 15 inch wielen valt de i30 Wagon 1.6 CRDi nu in de 20% bijtellingscategorie. De vorige versie van de opvallend stille diesel had de neiging om bij lage toerentallen onaangenaam te gaan brommen. Dat is grotendeels verholpen en door de beter verlopende koppelkromme is het explosieve karakter afgezwakt. Vanaf 1.600tpm trekt de kleine diesel nu lineair door tot boven de 3.000tpm. Een andere verbetering is de introductie van de manuele zesbak, die bij 120km/h in het zesde verzet zo'n 100 toeren minder draait dan de vijfbak van de voorganger. Bij 100km/h draait de motor net geen 2.000tpm, bij 120km/h zijn dat er 2.400tpm. Bij beide snelheden bevind zich de motor in het optimale toerenbereik. Daarnaast schakelt de nieuwe bak boterzacht en trefzeker. Ondanks het ontbreken van de start-stopfunctionaliteit noteerden we zonder moeite een keurig testverbruik van 1 op 20.
Op het gebied van rijeigenschappen toont Hyundai lef. In plaats van met de stroom mee te gaan en voor een strakke ophanging en dito besturing te kiezen hebben de mannen en vrouwen van Hyundai voor een conservatieve benaderingswijze gekozen. Zowel onderstel als besturing zijn hoofdzakelijk op comfort gericht en dat pakt voor de i30 Wagon goed uit. Bovendien vergroot deze afstemming de afstand tot de sportiever getinte twee-eiige tweeling Kia cee'd Sportswagon. De Hyundai is soepel geveerd en niet te straf gedempt en dat staat garant voor een ontspannen reis. Op de snelweg komt de ietwat afstandelijke besturing volledig tot zijn recht. De weerstand van de stuurbekrachtiging kan vanaf het i-Motion uitrustingsniveau met Flex Steer in drie standen (normaal, comfort en sport) worden ingesteld. Op snelwegtempo is de laatste stand met de hoogste weerstand het prettigst. Rechtuitstabiliteit en koersvastheid zijn dan optimaal.
Keerzijde van deze comfortabele afstemming is de neiging tot overhellen en duiken bij stevige manoeuvres, al blijft het allemaal binnen aanvaardbare tolerantiegrenzen. In snel bochtenwerk blijkt de besturing nog behoorlijk direct te zijn. In combinatie met de hoge weerstand in de Sport-modus bouwt deze eigenschap een aardige vertrouwensband tussen auto en bestuurder op. Het geheel voelt wel kunstmatig aan en er wordt slechts weinig informatie van het wegdek naar de bestuurder doorgegeven. Echt storend is dat niet. Een familieauto als deze is nou eenmaal niet ontwikkeld met het doel het ronderecord van Zandvoort te verbreken. Wat wel verbeterd mag worden is de geluidsisolatie van banden- en windgeruis. Beide geluidsbronnen zijn op snelwegtempo iets te nadrukkelijk aanwezig in het interieur.

Opel Astra Sports Tourer 1.4 Turbo Sport

Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost Titanium

Skoda Octavia Combi Greenline 1.6 TDI Businessline

Renault Mégane Estate dCi 110 Bose

Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI DSG

Toyota Auris Touring Sports Hybrid Lease Exclusive

Seat Leon ST 1.6 TDI Ecomotive Business

Honda Civic Tourer 1.6 i-DTEC Lifestyle

Kia cee'd 1.6 GDI DCT Super Pack

2020 - Hyundai i30 Fastback N 2.0 T-GDI N2

2018 - Hyundai i30 Wagon 1.4T DCT Premium

2017 - Hyundai i30 1.0 T-GDI First Edition

2015 - Hyundai i30 Wagon 1.6 CRDi Business Edition

2013 - Hyundai i30 1.6 GDI i-Magine

2012 - Hyundai i30 1.6 GDI i-Catcher

2009 - Hyundai i30 CW 1.4 CVVT DynamicVersion Blue

2009 - Hyundai i30 CW 1.6 CRDi VGT HP StyleVersion

2007 - Hyundai i30 1.6 CRDi VGT HP i-Catcher


