Een ideaal plaatje
Over succes heeft Ford met de Focus nooit te klagen gehad. Binnen Europa geldt de auto als één van de bestverkochte modellen en dankzij het bijtellingsvoordeel ging dat ook op voor Nederland. Dat grote voordeel geniet de auto niet meer, maar dat geldt - de Toyota Auris en Peugeot 308 daargelaten - voor het gehele C-segment. De verschillen in bijtelling zijn dus redelijk uitgevlakt en de concurrenten moeten op andere terreinen het verschil maken. Om deze strijd weer fris aan te gaan, heeft de Focus een facelift gekregen. Op papier lijkt het alsof Ford alle kritieken op het vorige model ter harte heeft genomen en flink wat verbeteringen heeft doorgevoerd. Of dit ook echt zo is, kan alleen maar beoordeeld worden na een uitgebreide test.
Skoda Octavia Combi Greenline 1.6 TDI Businessline
Hyundai i30 Wagon 1.6 CRDi i-Catcher
Renault Mégane Estate dCi 110 Bose
Toyota Auris Touring Sports Hybrid Lease Exclusive
Seat Leon ST 1.6 TDI Ecomotive Business
Honda Civic Tourer 1.6 i-DTEC Lifestyle
Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 122pk DSG Highline
Skoda Octavia Combi 1.0 TSI 7-DSG Ambition Business
Kia cee'd 1.6 GDI DCT Super Pack
Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDI Blue Lease Executive
2022 - Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost Hybrid Titanium Vignale
2018 - Ford Focus Hatchback 1.0 EcoBoost ST-Line Business
2018 - Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost 182 ST-Line
2017 - Ford Focus 2.3 Ecoboost RS
2014 - Ford Focus 1.5 EcoBoost (182 pk) Titanium
2013 - Ford Focus Electric Titanium
2012 - Ford Focus Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium
2012 - Ford Focus ST 2.0 EcoBoost ST-3
2012 - Ford Focus 1.0 EcoBoost
2011 - Ford Focus Sedan 1.6 EcoBoost Titanium