Goed uit de voeten
Ook op technisch gebied heeft de facelift gevolgen gehad. Volvo's aloude vijfcilinder diesel is als (handgeschakelde) D4 nu bijvoorbeeld zelfs met 20% bijtelling te rijden. Wie aan 163 pk niet genoeg heeft en het niet zo'n ramp vindt om 'gewoon' 25% bij te tellen, wordt door Volvo bediend met de door ons geteste D5. Die werd nog iets sterker dan 'ie al was: het vermogen steeg naar 215 pk, het koppel ligt - mits de zestraps Geartronic-automaat á vijf mille is bijbesteld - nu op 440 Nm bij slechts 1.500 rpm (de trekkracht van de handbak bleef met 420 Nm ongewijzigd).
Hoewel de S80 er niet toe uitnodigt, schrikt de D5 niet terug van een vlotte rijstijl. Als het moet, sleurt 'ie de auto in acht tellen naar een snelheid van 100 km/h en ook daarna is de koek nog lang niet op. Vooral het smeuïge karakter maakt de D5 tot een heel prettige motor. Dankzij twee turbo's smeert de vijfpitter z'n vermogen over een breed toerenbereik uit, waardoor 'ie eigenlijk altijd goed uit de voeten kan. De Geartronic-automaat mist weliswaar nog de verfijning van veel moderne automaten met dubbele koppeling en ook de motor laat zich bij vollast iets duidelijker horen dan wenselijk, maar niet in die mate dat het storend is.

Lancia Thema 3.0 V6 MultiJet II 239pk Platinum

Mercedes-Benz E-Klasse E200 BlueDIRECT Avantgarde

Infiniti M37S Premium

Cadillac CTS 2.0T Premium

Audi A6 2.0 TDI Ultra S Tronic S Edition

Mercedes-Benz E-Klasse Limousine E 300 BlueTEC Hybrid Avantgarde Ambition

Saab 9-5 2.0 TiD Vector Exklusiv

BMW 5 Serie 530d High Executive

BMW 5 Serie Sedan 518d Business

BMW 5 Serie 523iA High Executive

Infiniti Q70 2.2d Performance+

Infiniti M35h GT Premium

Jaguar XF 2.2D




