Zichzelf gebleven
Al met al is het nog steeds een bijzonder fijne kilometervreter dus, die S80. Z'n smeuïge dieselmotor en comfortabele karakter vormen een prettige combinatie en ondanks het feit dat de S80 al even meedraait, doet 'ie in geen enkel opzicht achterhaald aan (al mist de Geartronic, zij het niet in storende mate, de verfijning van veel Duitse automaten). Anderzijds blinkt de Zweedse sedan ook nergens in uit vergeleken bij z'n concurrenten, of het moet met z'n veiligheidsuitrusting zijn.
Prijstechnisch gooit de S80 wel hoge ogen. Voor de prijs van een 'kale' Duitser neem je de sleutels van een compleet uitgeruste S80 in ontvangst en zo valt er toch wel iets voor te zeggen om Volvo's topmodel op z'n minst een kans te gunnen. Onze tip: bestel altijd een setje parkeercamera's mee - de S80 is niet de meest overzichtelijke in z'n soort - en laat het sportonderstel achterwege, want dat maakt de auto eerder stoterig en stug dan sportief en doet daarmee afbreuk aan wat de Zweed ten diepste is: een onthaastende, heerlijk comfortabele cruiser.
- Zeer comfortabel
- Smeuïge dieselmotor
- Aantrekkelijk geprijsd
- Afrolgeluiden banden
- Stoterig sportonderstel
- Onoverzichtelijke koets
Lancia Thema 3.0 V6 MultiJet II 239pk Platinum
Mercedes-Benz E-Klasse E200 BlueDIRECT Avantgarde
Infiniti M37S Premium
Cadillac CTS 2.0T Premium
Audi A6 2.0 TDI Ultra S Tronic S Edition
Mercedes-Benz E-Klasse Limousine E 300 BlueTEC Hybrid Avantgarde Ambition
Saab 9-5 2.0 TiD Vector Exklusiv
BMW 5 Serie 530d High Executive
BMW 5 Serie Sedan 518d Business
BMW 5 Serie 523iA High Executive
Infiniti Q70 2.2d Performance+
Infiniti M35h GT Premium
Jaguar XF 2.2D