Net voldoende
Bekijk je de prijslijst van de Opel Mokka, dan valt op dat de basismotor - een ongeblazen 1600'tje - enkel met voorwielaandrijving leverbaar is. Verlang je vierwielaandrijving dan is de bekende 1.4 turbo de enige beschikbare versie die over aandrijving over alle wielen beschikt. Wat vreemder is is dat deze 140pk sterke motor alleen met integraalaandrijving beschikbaar is en niet met enkel aandrijving op de voorwielen, wat voor de Nederlandse markt voldoende zou zijn.
Omdat de Nederlandse autokoper voornamelijk zal kiezen voor de instapmotor, testten wij deze uitvoering. In principe zijn de 115 paarden die de viercilinder op de weg loslaat genoeg om de bijna 1.400 kilo zware Mokka comfortabel mee te laten komen met het verkeer. Dat 'in principe' geldt vooral tot een snelheid tot 100 kilometer per uur. Daarboven wordt het wat onaangenaam door het ontbreken van een zesde versnelling. Om het gebrek aan een hoog vermogen te compenseren zijn de vijf verzetten van de - overigens strak schakelende - bak vrij kort en maakt de motor boven de 100 km/u veel toeren, wat nadelig is voor het comfort en het verbruik. Ga je voorzichtig om met het gaspedaal en rij je niet de maximumsnelheid op de snelweg, dan haal je een gemiddeld verbruik van 7,8 liter per 100 kilometer. Dat is echter ruim boven de fabrieksopgave van 6,5 liter.
Rijden doet de Mokka zoals elke moderne Opel: vertrouwenwekkend, strak en comfortabel. Het gevoel in het stuurwiel is ruim voldoende voor een auto als deze en hoewel de Mokka een relatief hoog zwaartepunt heeft, helt hij beperkt over en ligt de grens van onderstuur verrassend ver.