Mooi in evenwicht
Honda heeft de gelegenheid te baat genomen om andere aanpassingen aan de Civic te doen. Zo is de besturing directer en zijn de rubbers van de onderste draagarmen stugger gemaakt. De benzine-aangedreven Civic die we eerder reden vonden we al prettig sturen, maar de 1.6 i-DTEC doet dat minstens zo goed. De stuurinrichting en onderstelafstelling zijn goed afgestemd op het karakter van de motor. Op lange ritten kun je lekker schakellui rijden terwijl het onderstel alle oneffenheden in de weg adequaat verwerkt. Het onderstel doet zijn werk zonder bijgeluiden te genereren, het afrolgeluid van de banden voert de boventoon. De rechtuitstabiliteit en feedback via het stuurwiel zijn bovengemiddeld goed. We reden de Civic in Zuid-Frankrijk en hebben daar behoorlijk kilometers kunnen maken over bochtige bergwegen met plaveisel van gevarieerde kwaliteit. De Civic laat zich niet snel van zijn stuk brengen door pokdalige wegen, de auto blijft strak op koers. Door de ranke A-stijlen is het overzicht naar voren prima, in combinatie met de communicatieve besturing is de Civic nauwkeurig te plaatsen in het betere bochtenwerk.
Omdat Honda ook de versnellingsbak aan een afslankkuur heeft onderworpen is het totale gewicht voor de vooras met 54 kilo geslonken. Het is in de Civic dan ook een hele opgave om op de openbare weg onderstuur op te wekken, feitelijk lukt je dat alleen op nat wegdek. Als je op droog wegdek tegen de onderstuurgrens rijdt, zal de achteras als eerste beginnen te protesteren. De Civic is uitgerust met een semi-onafhankelijke achteras die zijn werk meer dan uitstekend doet, maar wanneer je tot het uiterste gaat in het betere bochtenwerk, dan verliest het binnenste achterwiel af en toe het contact met de weg. Maar dan hebben we het over bochtsnelheden die zelfs de sportief ingestelde bestuurder hoog genoeg zijn. Als je in een dergelijke situatie plotseling gas lost, of remt, dan doet de Civic geen rare dingen. Al met al speelt de Civic zijn gewichtsvoordeel goed uit: de grenzen van het onderstel liggen voor een C-segmenter ver weg en op het grensbereik blijft de Civic voorspelbaar.
Peugeot 308 1.6 THP 125 Première
Toyota Auris 1.8 Full Hybrid Executive
Toyota Auris 1.8 Hybrid Executive
Audi A3 Sportback 1.6 TDI Attraction
Mazda 3 SkyActiv-G 120 GT-M
Renault Mégane Energy 130 TCe S&S GT-Line
BMW 1 Serie 116i Urban Line
Seat Toledo 1.6 TDI Businessline High
Toyota Auris 1.2T Aspiration
Chevrolet Cruze 2.0D LTZ