Het exterieur
Het is die neus die hem zo lekker maakt. Het geeft de Punto namelijk een beetje de uitstraling van een Maserati. De achterzijde van de auto is iets anoniemer. Dit komt doordat het, ten eerste, een doorontwikkeling is van het vorige model en ten tweede een variatie op een modeverschijnsel is. Hoog geplaatste achterlichten komen bij meerdere merken voor en daardoor moet je meestal toch wel twee keer kijken met welke auto je te maken hebt. Zeker nu de hoek van de achterruit minder scherp is, komt hij qua vorm dicht in de buurt van auto’s als de Focus en de Corsa. Leuk feitje voor de liefhebbers van cijfers: de Grande Punto heeft inmiddels de buitenafmetingen van de Golf III (resp. 4.03m - 4.02m). De wielbasis is nog wel in het voordeel van de VW (2,46m – 2,48m).
Hoewel de Edizione Prima een tijdelijk actiemodel is, acht de verkoper het niet onwaarschijnlijk dat deze versie in de verkooplijst blijft staan. Ten opzichte van Dynamic heeft deze uitvoering als extra’s: Dual zone airconditioning, Mistlampen voor, 15 inch lichtmetalen velgen en lederen stuurwiel en pookknop. De verder op de testauto bijbestelde accessoires zijn: Metallic lak (€ 450,-), bleutooth draadloze GSM-aansluiting met bediening op het stuurwiel (€ 295,-), achterspoiler ( 165,-) en de zijskirts (€ 165,-). Na toevoeging van de kosten voor het rijklaar maken (€ 460,-), verwijderingsbijdrage (€ 45,-) en de kosten die gemaakt worden voor het kentekenbewijs (€ 47,25) komt het eindbedrag terecht op € 16.622,25.