Nissan Juke Nismo 1.6 DIG-T

- 5 juni 2013

Feestje

Want o, wat is het een feestje om te sturen met de Juke Nismo! De tien extra pk's ten opzichte van de 190 in de gewone Juke 1.6 DIG-T zijn niet zo schokkend, maar achter het Nismo-plaatje schuilt meer dan alleen een kleine powerinjectie. Nissan heeft ook aan de besturing en het onderstel gesleuteld en dat merk je: de Juke stuurt heerlijk direct en met veel gevoel. Erg vermakelijk! Jammer eigenlijk dat het zwaartepunt van de Juke relatief hoog ligt. In normale omstandigheden merk je daar vrijwel niets van, maar als je de grens opzoekt - en daar nodigt de Juke zeker toe uit - breekt het de blitskikker op. Straffere vering zou uitkomst kunnen bieden, maar dat gaat weer ten koste van de praktische bruikbaarheid.

Goed nieuws voor wie daar niet zoveel om geeft: er gaan geruchten dat er over niet al te lange tijd een nog ingrijpender aangepakte Juke Nismo RC met 220 pk op stapel staat. Tot die tijd moeten we het doen met de 200 pk sterke 1.6 DIG-T en ook dat is geen straf, hoewel de Nismo zeker niet flitsend snel is. Het sprintje naar de 100 kost 'm bijvoorbeeld bijna acht tellen, waarmee de Nismo z'n 190 pk-broertje maar ternauwernood de baas is. Vooral onder de 2.000 rpm moet het turboblok even een aanloop nemen. Gelukkig maken de fijne zesbak, het schappelijke verbruik en het levendige motorgeluid een hoop goed. Helaas krijgt dat motorgeluid wel bijval vanuit de wielkasten, die het lawaai van opspattende steentjes en ander klein grut opvallend 'goed' doorgeven.

200 pk
250 Nm
215 km/h
7,8 s
7,5 (6.9) l/100km
159 g/km
F
22%
€ 34.160
€ 34.160
€ 626 / maand
€ 137 - € 156 / kwartaal
  • Honda HR-V 1.5 Executive

  • Chevrolet Trax 1.4 Turbo LTZ

  • Opel Mokka 1.6 Cosmo

  • Mazda CX-3 SKYACTIV-G 120 GT-M

  • SsangYong Tivoli 1.6l 2WD Sapphire

  • Fiat 500X 1.4 Turbo MultiAir 16v 140 Lounge

  • 2022 - Nissan Juke Hybrid 143 Premiere Edition

  • 2020 - Nissan Juke DIG-T 117 6MT N-Design

  • 2014 - Nissan Juke DIG-T 115 Tekna

  • 2010 - Nissan Juke 1.6 DIG-T Tekna