Prettige rijbeleving
Omdat we bij de introductie de Carens 2.0 GDI al reden, gaan we dit keer met de 136 pk sterke diesel op pad. Er zijn twee varianten van de 1.7 CRDi, maar zodra het budget het enigszins toelaat is die 1.000 euro extra voor 136 in plaats van 115 pk prima besteed. Dat moet de wagenparkbeheerder bij een leaseconstructie dan wel leuk vinden, want de Carens schuift in dat geval door van een donkergroen B-label naar een lichtgroen C-label. Wie voor automatische transmissie wil kiezen, zit aan de sterkste variant vast, maar moet daar bovenop vier mille neertellen. Hoe dan ook kwamen we met de handgeschakelde 136 pk prima vooruit. Het blokt pakt makkelijk op en dat maakt dat de Carens lekker lui te rijden is. Van een keertje minder schakelen wordt de Koreaan niet warm of koud. Zoals bijna iedere MPV vraagt ook deze niet om een sportieve rijstijl. De bediening verloopt op alle fronten heel soepel. Hij schakelt zacht en stuurt makkelijk, maar gelukkig wel met voldoende gevoel.
Ook het onderstel is in de basis comfortabel afgesteld, maar toch zit er een prettige hoeveelheid strafheid in verwerkt. Doordat de koets minder meedeint bij middelpuntvliedende krachten dan een aantal concurrenten, hebben de inzittenden minder snel last van wagenziekte, juist ook op de meest vatbare plekken daarvoor, helemaal achterin. Voor de sportieve aspiraties is het niet boeiend dat de wielbasis en spoorbreedte relatief groot zijn, maar voor het rijplezier in de breedste zin van het woord natuurlijk wel. Zonder ergens specifiek in uit te blinken, is de royale Koreaan een prettige auto. Hij houdt qua rijbeleving een beetje het midden tussen dat van de gemiddelde MPV en stationwagon en voor een MPV is dat een compliment. Kia geeft voor deze Carens een verbruik op van slechts 4,8 liter per 100 kilometer. Dat klinkt erg mooi voor zo'n grote auto, maar wat ons betreft mag daar wel een litertje bij op. Rekening houdend met een altijd aanwezig verschil tussen de praktijk en de New European Driving Cycle, vinden we onze 6,0 liter nog steeds wat ver van de opgave liggen.
Toyota Verso 1.8 VVT-i Aspiration 7P CVT
Toyota Prius Wagon 1.8 Full Hybrid Aspiration
Citroën Grand C4 Picasso 1.6 e-HDi EGS Ligne Business
Ford C-Max Plug-In Hybrid Titanium Plus
Ford C-MAX 1.5 TDCi Titanium
Fiat 500L Living 1.6 MultiJet 120 Easy
Citroën C4 Picasso 1.6 e-HDI Business
Renault Grand Scénic 1.5 dCi Bose
Ford Grand C-Max 1.6 EcoBoost Titanium