Besparen in stilte
Hij rijdt goed, hij stuurt fijn, maar daarmee hebben we het belangrijkste aspect van de Captur nog niet gehad. Wat namelijk het meest opvalt aan de Captur is de stilte aan boord, zeker voor een dieselaangedreven auto. Hij is het andere uiterste van de Chevrolet Trax diesel die we onlangs reden. Je hoort het dieseltje alleen de eerste minuten na een koude start en bij warme motor boven de 3.500 toeren. In de praktijk betekent dit dat je eigenlijk nooit hoort dat je met een zelfontbrander rijdt. Tel daarbij het stille onderstel, de stille banden en het geringe windgeruis op en voilĂ : je hebt een aangenaam stille auto. Of beter gezegd: een rustige auto, want de Captur 90 dCi is namelijk geen snellerik. In het Nederlandse verkeer komt hij prima mee, maar bij het invoegen en accelereren hadden we af en toe graag twintig pk extra gehad. Een extra versnelling had een goede bijdrage kunnen leveren aan het sprintvermogen boven de 80 kilometer per uur, maar de Captur moet het met een vijfbak doen die uitgelegd is op lage toeren en brandstofbesparing.
Door de bank genomen heb je hier alleen hinder van als je veel snelwegkilometers maakt, als dit niet het voornaamste werkgebied van de Captur is, zul je je snel een kalme rijstijl aanwennen. En niet zonder gevolg, we haalden zonder al te veel moeite 1:20. Tel daarbij op dat de airco vol aan de bak moest en de auto verder geen verregaande besparingsmaatregelen heeft en we kunnen de Captur 90 dCi gerust als zuinig betitelen.