Stevig wagentje
De techniek heeft Nissan ongewijzigd gelaten, het is niet specifiek gefinetuned voor het Europese wegennetwerk. En dat is maar goed ook, want tijdens de test reden we over een erbarmelijk slecht stukje weg waarbij het onderstel flinke klappen kreeg. Een van de aanwezige Nissan-engineers merkte op dat het "a bit harsh on the suspension" was, het understatement van het jaar. Ondanks de rake klappen die het plaveisel uitdeelde aan wielen, vering en draagarmen, reed de Micra stoïcijns door. Geen deuren en ramen die kraakten in hun sponningen en geen rammelende of krakende interieurdelen. Over de bouwkwaliteit hebben we zeker geen klagen.
De vering en demping zijn aan de stevige kant, wanneer het wegdek net zo slecht is als bepaalde straten in Bratislava, dan zou het wel wat zachter mogen. Maar voor de Nederlandse situatie zijn vering en demping mooi uitgekiend. Kun je ook nog eens lekker vlot de bocht om, hoewel de Micra dan toch wel iets overhelt. Op zich niet zo erg, als je maar wat feeling met de auto houdt via het stuurwiel. Juist op dat punt doet de elektrische stuurbekrachtiging een duit in het zakje, rond de middenstand is de bekrachtiging vrij sterk, maar bij toenemende stuuruitslag krijg je meer gevoel waardoor je je prima kunt vermaken op bochtige weggetjes. Zeker als je de 1.2 DIG-S voorin wat toeren gunt, kun je een lekker potje rijden met de Micra.