Minimalistisch
Wij hadden het genoegen om in een buiige periode juist een stukje droog te pakken met de open Lotus. En met het verwijderen van het dakje komt de ware aard van het Britse merk weer naar boven. Als iets werkt, dan werkt het en hoeft er niks nieuws ontwikkeld te worden. Het targa-achtige dakje moet namelijk handmatig aan beide kanten van de auto ontgrendeld worden, opgerold en vervolgens weggelegd. Twee ondersteunende dwarsliggers moet je daarna ook met de hand losmaken en opbergen. Ingewikkeld is het niet, maar snel of elegant evenmin. Daarbij moet je echt even aan de lak denken bij het hele proces. Het plaatsnemen in de Elise is een hele toer. De kleine Brit is laag, heeft relatief kleine portieren en een brede, hoge dorpel. Wanneer je eenmaal plaatsgenomen hebt in de minimalistische, sportieve kuipen, voegt dat echter heel veel toe aan de beleving. Je wordt niet alleen door de stoelen omsloten, maar eigenlijk door de hele auto. Waarbij de enige verstelmogelijkheid de afstand tot het stuur en de pedalen betreft.
De hele binnenzijde is minimalistisch vormgegeven. Op diverse plekken kijk je tegen onbewerkt aluminium aan of is het metaal voorzien van de lak van de buitenzijde. Waar wel gebruik is gemaakt van kunststoffen, is dit heel functioneel uitgevoerd. Tellers geven weer wat je ervan wil weten en de overige benodigde info komt van een klein lcd-display onderin de toerenteller. Voor elke functie die niet op de stuurstengels geherbergd kon worden, is een ronde drukknop op het dashboard gezet en voor de audio is er een enkel-DIN opening, zodat elke willekeurige radio uit de jaren '90 nog zal passen. Aan de ene kant kan je dit allemaal wegschrijven onder de noemer 'prioriteiten' van Lotus, maar laten we aan de andere kant niet vergeten dat ook deze kleine Lotus Elise S nog steeds minimaal 57.500 euro kost. Dan kom je gewoon niet weg met dit interieur.