Pure beauty
Dat het ontwerp van de E-Type dusdanig gewaardeerd wordt, is niet zo vanzelfsprekend als het lijkt. Nooit is de auto getekend om alleen mooi te zijn; de lijnen zijn vooral ontstaan uit aerodynamisch oogpunt. Jaguar heeft gemeend om de herkenbare lijnen van de klassieker - zoals de relatief lange motorkap, de rechtopstaande voorruit, de wulpse lijnen over de achterspatborden en de spits toelopende kont - over te brengen naar de F-Type. Waar retro-auto's vaak té gemaakt zijn, is het resultaat in het geval van de Jaguar verbluffend. Hij is direct als Jaguar herkenbaar, maar ondanks de overgenomen designelementen is het zeker geen retromobiel.
Bestel je de auto zoals wij hem reden - dus met de drieliter V6 - dan steken er twee vuistdikke uitlaatpijpen centraal onder de achterbumper vandaan. Historisch gezien verantwoord, maar wat ons betreft ook esthetisch gezien beter dan de twee uitlaten aan iedere zijde, waarover de V8 beschikt. Het totaalplaatje van de F-Type klopt op alle fronten en zelfs met het dak gesloten staat er een prachtige auto, die voor veel opgestoken duimen zorgt.