Peugeot 407 Coupé 3.0 V6 24V Féline

Dennis van 't Kruis - 18 januari 2006

Het exterieur

Peugeot nam met ontwikkeling van de nieuwe 407 Coupe een zware taak op zich. Voorgaande modellen behoorden tot de mooiste in hun soort. De 406 coupe staat zelfs hoog in het rijtje van mijn favoriete auto’s aller tijden. Het is natuurlijk een subjectieve mening, en omdat ik van nature een bescheiden persoon ben zal ik die ongevraagd toch maar geven: de nieuwe coupé is een prachtige wagen, die een hoop positief bekijks trekt. Met name de achterzijde is oogverblindend. De voorzijde is slechts op details anders dan de berline en de SW. De zilvergrijze lak waarin de testauto is gehuld staat hem prima, maar versterkt de grootte van de wijdgeopende bek aan de voorzijde. Dit wordt al fors minder als er gekozen wordt voor een donkerder gekleurd exemplaar. Kies je voor een zwart exemplaar, dan valt het ineens niet meer op. Wat zeker opvalt is de omvang van de Fransman, met 4,82 m. lengte is het een behoorlijk forse auto. Wat dan weer het gevolg kan hebben dat iemand die geen ervaring met deze auto heeft, moeite kan hebben met een normale manoeuvre als een straatje keren. De lange neus en lage zit maken het niet gemakkelijk om de afstanden goed in te schatten

Bladerend door de prijzen en specificatiefolder valt één ding op; op de testauto zit elke optie standaard die de fabrikant heeft kunnen bedenken. Bovenop de € 55.400,-, waarvoor de auto in de lijst staat komt alleen nog de kosten voor het rijklaar maken (€ 495,-), de leges voor kentekenbewijs deel I (37,-), tenaamstelling kentekenbewijs deel II (€ 10,25) en de wettelijk verplichte verwijderingsbijdrage van € 45,-. Tesamen goed voor een eindbedrag van € 55.987,25. Van de extra’s die tegen meerprijs nog te besteld kunnen worden, zaten er geen op de testauto..

Wil je een proefrit maken met een Peugeot? Dan kun je voor de gangbare uitvoeringen gewoon bij de dealer terecht. Wijkt je keuze af van de beschikbare demo, dan kan die verdeler je naar Breukelen sturen. Bij de meeste merken kun je terecht bij de respectievelijke importeurs, die van Lada komt als het moet zelfs vanuit Groningen naar de dealer van je keuze. Maar Peugeot heeft er Peugeot Experience voor in het leven geroepen. Dit twee verdiepingen tellende gebouw heeft beneden een parkeergarage waar alle demo’s klaar staan om geproefd te worden en boven een showroomvloer met elke van type van het Franse merk in elke uitvoering. Ook is er telkens een veranderde tentoonstelling van verschillende klassiekers. En omdat er nu aandacht is voor de nieuwe 407 Coupe, staan al zijn voorgangers op het zeil. Netjes op een rij staan daar, per dagtekening, de coupé varianten van 404 (1962-1969), de 504 (1969-1983) en de 406 (1997-2004). Als je klaar bent met je proefrit kun je nog wat napraten met de aanwezige adviseurs, maar je kunt er geen auto’s kopen. Voor de follow-up wordt je terugverwezen naar de dealer. Als de dealer je doorverwijst naar het Experience gebouw, dan zijn er voor hem wel kosten aan verbonden.

211 pk
290 Nm
235 km/h
8,7 s
onb (10.2) l/100km
242 g/km
G
22%
€ 37.200
€ 55.987
€ 1.026 / maand
€ 222 - € 254 / kwartaal
  • Mazda RX-8 Renesis HP

  • Audi TT 2.0TFSI Pro Line

  • Nissan 350Z

  • 2009 - Peugeot 407 2.0 16V (Bioflex) ST Pack Business 2

  • 2006 - Peugeot 407 SW 2.0 16V HDiF XS Navteq

  • 2006 - Peugeot 407 1.6-16v HDiF XR Pack

  • 2006 - Peugeot 407 SW 1.8-16V XR Pack

  • 2006 - Peugeot 407 Coupé 2.7 V6 HDiF Féline