Het rijden
Voor de acceleratietijden maakt het eigenlijk niet uit of je kiest voor de 6 cilinder benzine, zoals in de testauto, of voor de diesel. Beide zijn vergelijkbaar snel. Handgeschakeld komt de 3.0 V6 24V met zijn 211 pk bij 6000 tpm en 290 Nm bij 3750 tot een 0-100 tijd van 8,4 seconde. De automaat doet er 0,3 seconde langer over. De 2.7 diesel heeft 204 pk bij 4000 tpm en een machtige 440 Nm bij 1900 tpm en haalt de 100 in een zeer respectabele 8,5 seconde. Op papier lijkt het erop dat deze diesel er voor geschapen om de strijd aan te gaan met de 2.2 D-4D D-CAT van Toyota, met als belangrijkste voordeel dat de Peugeot met een automaat leverbaar zal zijn. Bij de coupé is zelfs alleen maar een automaat beschikbaar. Jammergenoeg staat de 2.7 zelfverbrander niet in de prijslijst van de gewone 407 vermeld. Mocht het zo zijn dat je, je moet “behelpen” met de goedkopere 2.2 –16V dan haal je evengoed nog een tijd van 9,2 seconde dankzij de 163 pk bij 5875 tpm en 220 Nm 4150. Kijkend naar de cijfers van de testauto kun je concluderen dat je hier niet echt met een super snelle wagen te maken hebt. Zeker op de eerste meters is er een lichte aarzeling te voelen voordat de 1612 kilo wegende fransman op snelheid komt. Passeert de naald de 4000 tpm dan breekt de hel los, en begint het versnellen pas goed. De coupé komt echt tot zijn recht op de snelweg, als lange afstandscruiser. Ook een bochtige weg schuwt deze auto niet, het weggedrag blijft heel lang neutraal en de grens is niet snel in zicht, of je moet natuurlijk heel gek doen. Tijdens de minirotondetest bleek dat de V6 toch wel behoorlijk wat gewicht meebrengt. Tijdens deze krappe bocht laat de Peugeot zijn zware neus voelen en komt zijn aanleg voor onderstuur naar boven. Maar ook hiervoor geld dat je daar een flinke snelheid voor nodig hebt. De automaat heeft ook een ‘tip-tronic’-stand, waarmee je dus zelf de schakelmomenten mag bepalen, maar ik betwijfel of er veel eigenaren zullen zijn die dit vaak zullen gebruiken. De automaat schakelt weliswaar voelbaar op, maar als je zelf schakelt gaat er toch een boel van het comfort verloren. Dan kun je beter bij voorbaat voor een handgeschakelde versie kiezen. Heerlijk is de muziek die wordt voortgebracht door de uitlaat, het laat de symfonie van de 6 cilinder prachtig weerklinken en laat omstanders echt opkijken naar de voorbij rijdende auto. Tijdens de noodstop was er in het pedaal een lichte trilling van het ABS-systeem voelbaar, de remweg bleef ondertussen netjes een rechte lijn. Tijdens de testrit genoot deze testrijder dermate van het gebodene, u moet weten, ik ben een liefhebber van automaten, dat ik de tijd vergat. Al met al had ik zo’n 80 minuten de auto onder mijn hoede, en vanwege het vergeten van de tijd moest het fotograferen van de schoonheid in minder dan vijf minuten. En daarna met gezwinde spoed weer terug.