Pronkstuk
Het pronkstuk van die weldaad is natuurlijk het R-Link-systeem. Naast de gebruikelijke audio- en navigatiebediening werkt dit systeem met apps die uit de R-Link Store gedownload kunnen worden, vergelijkbaar met de bekende Apple Appstore of Google Play. Zo is er bijvoorbeeld een nieuwslezer van de krant Metro beschikbaar of een uitgebreid weerbericht op basis van de huidige locatie. Beide apps lezen hun berichten voor. Zelfs een eigen Twitter-app is beschikbaar, al mag die - net als de Store zelf - alleen gebruikt worden als de auto stilstaat. Jammer dat Renault die verantwoordelijkheid niet bij de inzittenden laat liggen, want nu kan ook de passagier zich er niet mee bemoeien. Favoriet bij de kinderen was de R-Sound Effect applicatie. Je bedenkt het niet, maar daarmee kan je over de speakers de lichte dieselroffel laten overstemmen door het geluid van een Clio V6 of een klassieke Renault V8. Nee, het kan nog gekker, ook een ruimteschip behoort tot de mogelijkheden. De toonhoogte wordt aan de hand van het toerental aangepast. Dus kijk niet gek op als u binnenkort een Clio met spaardiesel flink hoort 'revven' bij het verkeerslicht in plaats van het start-stopsysteem te benutten, dikke kans dat de app ingeschakeld is en er een paar kinderen op de achterbank zitten.
Die kinderen zitten daar overigens prima. De Clio Estate blijft een auto in het compacte segment, maar zelfs als volwassene is het nog achterin uit te houden. Je moet er wel genoegen mee nemen dat je knieƫn tegen de voorstoel aan staan, maar je zit nog niet bekneld. De hoofdruimte is net aan voldoende voor iemand van gemiddelde lengte. Voorin zit je behoorlijk. Zijdelingse steun wordt door de opstaande randen echter niet gegeven, want die zijn nog zachter dan een donskussen. Op sommige plekken zijn deze vullingen zelfs al erg kreukelig, alsof de schuimrubber vulling al niet meer de originele vorm heeft na 9.000 kilometer. Dat geeft te denken. De bagageruimte voldoet aan de verwachtingen. Met een inhoud van 443 tot 1.380 liter moet de Clio de Fabia Combi voor zich laten, maar wint hij het bijvoorbeeld weer van de Ibiza ST.
2019 - Renault Clio TCe 100 R.S. Line
2017 - Renault Clio TCe 120 Intense
2014 - Renault Clio RS Turbo 200 EDC
2013 - Renault Clio TCe 90 Expression
2009 - Renault Clio RS 2.0 16V
2008 - Renault Clio Estate 100 TCE Dynamique
2006 - Renault Clio 1.5 dCi 85 Dynamique
2006 - Renault Clio 1.5 dCi 105 Dynamique Luxe
2006 - Renault Clio V6
2006 - Renault Clio 1.4 16v Dynamique Luxe