Renault Clio Estate Energy dCi 90 Dynamique Eco2

- 30 september 2013

Zuinig karakter

Natuurlijk is deze Clio geassembleerd om goede verbruiksprestaties neer te zetten, maar dat hoeft niet altijd ten koste te gaan van het rijplezier. 90 pk is een prettig vermogen voor een auto van dit formaat en het blok lijkt het dan ook nooit moeilijk te hebben met de Estate. Het motorgeluid blijft daarbij vrij goed op de achtergrond, iets dat niet iedere concurrent kan zeggen. In de besturing is de Clio vrij licht, ondanks dat het wel past bij het karakter van de auto, was een klein tandje strakker wel fijn geweest. Het schakelen gaat hierbij ook niet altijd even soepel. Soms voelt het wat hakerig aan en met de achteruit hebben we zelfs meer dan eens overhoop gelegen. Eigenlijk hadden we hier de souplesse van het stuur en de pedalen verwacht. Maar laten we eerlijk zijn, wie wat strakkere bediening wenst, zal de GT-versie in dezelfde brochure eens moeten bekijken.

Zuinig rijden, daar draait het om en uiteraard zijn er systemen om je daarbij te ondersteunen. Het mooiste van alles is daarin het 'Driving Eco2'-systeem, dat via het touchscreen gevolgd kan worden. Net als bij enkele andere merken is er op het homescherm een groen blaadje dat, naar gelang je zuiniger rijdt, groter wordt. Vooral het ritrapport is echter interessant, want dat geeft je subscores op de onderdelen acceleratie, schakelingen en anticipatie. Dat geeft de gebruiker inzicht in zijn rijstijl en op welk gebied hij zich zou kunnen verbeteren om betere scores te halen. Niet zelden wordt er door bijtellingsprofiteurs geklaagd over het uiteindelijke verbruik van een auto en zo legt Renault de bal eerst bij de bestuurder. Daarmee wordt zuinig rijden in de beleving niet veel spannender, maar kun je er toch meer plezier aan beleven. Omdat er ook nog een mogelijkheid bestaat om je scores op te slaan, zou je binnen het gezin of bedrijf zelfs een competitietje kunnen beginnen. Het beste aan het systeem is misschien nog wel dat het relatieve scores geeft. Natuurlijk kan je in absolute zin op buitenwegen zuiniger rijden, maar dat betekent niet per saldo dat je daar dan direct de beste scores haalt. Uiteindelijk bracht het ons op een totaalgemiddelde van 3,9 liter per 100 kilometer. Op bepaalde trajecten is een nog betere score mogelijk, maar die is over een langere periode lastig vast te houden.

90 pk
220 Nm
180 km/h
12,1 s
3,9 (3.2) l/100km
83 g/km
C
22%
€ 0
€ 21.989
€ 403 / maand
€ 257 - € 272 / kwartaal
  • Skoda Rapid Spaceback 1.2 TSI 86pk Ambition Businessline

  • Seat Ibiza ST 1.2 TSI Sport

  • 2019 - Renault Clio TCe 100 R.S. Line

  • 2017 - Renault Clio TCe 120 Intense

  • 2014 - Renault Clio RS Turbo 200 EDC

  • 2013 - Renault Clio TCe 90 Expression

  • 2009 - Renault Clio RS 2.0 16V

  • 2008 - Renault Clio Estate 100 TCE Dynamique

  • 2006 - Renault Clio 1.5 dCi 85 Dynamique

  • 2006 - Renault Clio 1.5 dCi 105 Dynamique Luxe

  • 2006 - Renault Clio V6

  • 2006 - Renault Clio 1.4 16v Dynamique Luxe