Voorwielaandrijving
Voor een laag verbruik is de tweeliter diesel als enige motorisering ook met voorwielaandrijving leverbaar. Dat doet weliswaar afbreuk aan de terreinwaardigheid, maar daar zal de gemiddelde koper waarschijnlijk weinig waarde aan hechten. Uiteraard is er meer gedaan om het verbruik te drukken. Zo is standaard een start-stopsysteem gemonteerd, komt er een schakelindicator in beeld wanneer het tijd wordt om op of terug te schakelen en kun je via het navigatiesysteem naast de snelste of kortste route, ook de meest ecologische route kiezen.
Het onderwerp van deze rijtest is uitgevoerd als Dynamic en dat is een verstandige keuze. Voor iets meer dan 2 mille krijg je onder andere 17 inch lichtmetaal, dualzone airco, achteruitrijcamera en een multimediasysteem met touchscreen. Onze auto heeft dan ook nog metallic lak, navigatie en leren bekleding, waarmee het prijskaartje zo'n 40 mille aangeeft. Veel geld, maar het is ook veel auto. Ten opzichte van de concurrentie ligt de prijs op een modaal niveau: een vergelijkbare Ford Kuga of Volkswagen Tiguan kost meer, een soortgelijke Kia Sportage of Mazda CX-5 is wat goedkoper.
SsangYong Korando D20T Sapphire
Mercedes-Benz GLA 180 CDI Lease Edition
Kia Sportage 2.0 GDI 2WD ExecutiveLine
Jeep Renegade 2.0 MultiJet Limited
Mazda CX-5 Skyactiv-D 2.2 HP AWD GT-M
Nissan Qashqai 1.6 dci Tekna
Peugeot 3008 HYbrid4
Skoda Yeti 1.2 TSI Ambition Outdoor
Jeep Compass 2.0 2WD 70th Anniversary