Aangenaam
De zetels zijn aangenaam in meerdere opzichten. De dieprode kleur doet het goed op de sportief aangezette vormen, maar nog belangrijker is dat je er heerlijk in gevangen wordt. Met een relatief lage zit doet het sowieso al sportief aan, maar omdat de stevige wangen en lendensteunen echt doen wat ze horen te doen, wordt dat sportieve gevoel nog eens versterkt. Met de elektrische verstelling zijn de stoeldelen perfect te positioneren. Uiteraard is de instap weer hartstikke gemakkelijk doordat de stoel en het stuur maximaal van elkaar af schuiven wanneer de auto van het contact gaat. Bij het instappen en starten gebeurt uiteraard precies het tegenovergestelde. Ook achterin zit je royaal, nee, zeer royaal. Met een lengte van 1,85 meter kon ik spreekwoordelijk prima achter mezelf plaatsnemen, terwijl knieën noch kruin in aanraking kwamen met de auto. In de kofferruimte is ook nog steeds plek voor 450 hele liters. Die waarde is goed vergelijkbaar met de directe concurrentie.
Ondanks het feit dat de combinatie Lexus en hybride een erg vertrouwde is, hebben we hier met de eerste hybride IS te maken. Een royaal bemeten viercilinder krijgt hulp van een elektromotor en zijn tezamen goed voor 223 pk. Het is op dit moment de enige leverbare motorisering in de Lexus’ middenklasser. Dat zet de vanafprijs van 36.990 direct in een interessant perspectief, want voor die prijs heb je dus zeker geen ‘instappertje’. Zoals we gewend zijn bij de hybrides uit Toyota City en Nagoya is een CVT-automaat opgenomen in de aandrijflijn. Het maakt de Lexus allereerst tot een heel soepele en comfortabele auto. Door de continu meedenkende automaat versnel je haast geruisloos tot niet toegestane snelheden. Pas wanneer je het gaspedaal abrupt diep wegdrukt, komt de typische, a-sportieve CVT-brom om de hoek kijken, maar nog steeds bevindt deze zich relatief ver op de achtergrond. Wie toch graag wat motorgeluid aan zijn trommelvliezen wil voelen, kan de soundbox met zescilinder namaakgeluid aanzetten, maar behalve tijdens een klein testje hebben wij die knop mooi uitgelaten. De serene rust in de cockpit tijdens snelwegritten is een prima omgeving om tot rust te komen. Ook al zeil je met 150, 160 over de linkerbaan, het voelt allemaal als ontspanning.