In stilte
Ook in de stad is de rust sterk aanwezig, want met gemak kan je hele afstanden afleggen met een puur elektrische aandrijving. En wanneer er toch even een sterkere versnelling ingezet moet worden springt de benzinemotor met een licht prutteltje bij. Als we de rust even bewust van ons afzetten en de IS de sporen geven, valt op dat zelfs dan veel handelingen met speels gemak kunnen worden uitgevoerd. De IS stuurt akelig nauwkeurig en de koets wordt daarbij met haast vanzelfsprekend gemak in het gareel gehouden. De techniek is zo dik in orde, dat je de Lexus ingenieurs alleen kwalijk kan nemen dat de sportieve beleving wat ondergesneeuwd is. Nu hoeft natuurlijk niet iedere auto sportief te zijn, maar met een F-Sport-uitvoering verwacht je her en der een scherper randje. In de Sport+-stand wordt het allemaal een tikje sterker, maar nog steeds spat de beleving er niet vanaf. De IS kan heel veel en doet dat het liefst in stilte. Dat is meestal een prettige eigenschap, maar er zullen ook mensen zijn die dat juist zullen missen.
Volgens de fabrieksopgave moet onze testwagen 4,7 liter benzine per 100 kilometer verbruiken. Deze waarde geldt specifiek voor de 18 inch velgen van de F-Sport, dat geeft Lexus heel netjes per wielsoort weer in de brochure. Wij kwamen uiteindelijk overall op 6,4 liter per 100 kilometer. Best wel een stukje verwijderd van de opgave, maar voor een auto van dit formaat en met dit vermogen nog steeds heel netjes. Met de focus wat sterker alleen maar op het verbruik is een waarde onder de zes liter mogelijk hebben we gemerkt. Ook met de grootste wielen blijft de auto met 109 gram CO2-uitstoot per kilometer goed voor 20% bijtelling tot en met eind 2015. Dus geen angst voor noodgedwongen 16-inchers onder je mooie, nieuwe Lexus.