Brede mogelijkheden
Dat de ruimte royaal is, laat zich raden, maar dat ervaar je als inzittende ook echt op iedere positie. De zithouding is op iedere plek vrij rechtop, zelfs met de stoel in de laagst mogelijke instelling. Aangezien de positie van het stuur, de versnellingspook en middenarmsteun daar allemaal op afgestemd zijn, zit de bestuurder erg ontspannen. Omdat de stoelen ook nog eens comfort en steun op een aangename manier samenbrengen, kunnen we ons voorstellen dat de Citan mensen met een kwetsbare rug erg kan behagen. Het enige dat stoort in de ergonomie is de positie van de stengel voor de richtingaanwijzers – en dus bij Mercedes-Benz direct ook de ruitenwissers. Die zit vervelend laag achter het stuur, waardoor je echt moet reiken met je vingers. Achterin zorgen drie volwaardige stoelen voor drie dito plaatsen, dus geen zielig driekwart-plaatsje voor de persoon in het midden. De ruimte is immens, zodanig dat zelfs grote kinderen zonder problemen de wave kunnen inzetten. Met de schuifdeuren is de instap ook nog eens uiterst gemakkelijk. In onze testwagen bevond zich achterin een sloot van ruimte, maar met de onlangs aangekondigde Citan Crewbus komt de mogelijkheid om nog daar twee extra stoelen te krijgen. Wel heb je dan te maken met de extra lange Citan, waar wij met een ‘gewoon lange’ versie op pad waren. Interessant gegeven voor een selecte doelgroep is nog dat de Citan geschikt gemaakt kan worden voor rolstoelvervoer. Een beetje cliché voor dit merk wellicht, maar in combinatie met de praktische vervoersmogelijkheden lijkt de Citan in ieder geval voor de taxibranche een wagen om op het lijstje te zetten. Zonder de grootte van een Vito of aanstaande V-Klasse te hebben, zijn de mogelijkheden al wel direct heel breed.