Concurrerende prijs
De Vito wordt gebracht met de slogan ‘De Mercedes onder de busjes’, waarmee het merk gebruik maakt van het aanzien van de ster. Een soortgelijke slogan zal voor de Citan niet snel gebruikt worden, daarvoor zit er simpelweg teveel Frans bloed in de auto. Toch weet Mercedes er met de nieuwe neus, het eigen interieur en wat lichte technische aanpassingen een Benz-sausje overheen te gieten. Gelukkig voldoet de aandrijflijn meer dan prima, zowel in prestaties als verbruik. Ondanks de spaarzame uitrusting, geeft het interieur een goede kwalitatieve indruk. Het meest bijzondere – in het licht van de traditionele verhoudingen tussen Mercedes-Benz en Renault – is toch wel de prijs. De instapprijs van de Duitse versie ligt namelijk per motorisering namelijk zo’n 1.000 euro lager. De nauwkeurige vergelijker zal opmerken dat Renault een paar extra’s standaard meelevert, maar dat kan andersom weer niet gezegd worden over een aantal actieve veiligheidssystemen die altijd op de Citan zitten. Voor 27.490 euro staat het onderwerp van dit verhaal op jouw naam. Enkel de Dacia Dokker – overigens met exact dezelfde motor – gaat ruim onder die prijs over toonbank, maar dan is de resterende techniek die van de vorige Kangoo. Die prijs is inclusief belastingen, want zonder is er slechts net aan 18 mille vereist. Uiteraard zit die glimmende ster standaard in de grille en daarvan hoef je niemand te vertellen wat die inhoudt.
- Zeeën van ruimte
- Verbruik
- Concurrerende prijs
- Beperkte optiemogelijkheden
- Stuurstengel te laag
- Geen 100% Benz