Houtje bijten
Het is gepaste bescheidenheid, want BMW presenteert met de facelift gelijk een nieuwe instapdiesel: de 518d. Laat je door die typeaanduiding niet op het verkeerde been zetten, want de 518d maakt gebruik van hetzelfde tweeliterblok als de vorige basisdiesel, de 520d (die overigens gewoon leverbaar blijft). De prestaties zijn wel wat teruggeschroefd: in de 518d levert de TwinPower Turbo 143 pk en 360 Nm. Bijtellingsvoordeel valt er desondanks niet te behalen en op papier zijn beide Vijven even zuinig. Wel is de 518d bijna twee tellen langzamer op de sprint naar de 100 en heeft de 520d in the end een langere adem (231 vs. 212 km/h).
Zo lijkt de 518d meteen buitenspel te staan, ware het niet dat het prijsverschil met de 520d aanzienlijk is. De 518d is er vanaf 46 mille, waarmee dieselen in een 5 Serie zomaar even 3.000 euro goedkoper is geworden. Als vanzelf rijst dan natuurlijk de vraag of het 'houtje bijten' is in de 518d. Dat valt gelukkig alleszins mee: de fijne achttraps automaat (รก 2.237 euro) houdt de motor graag in de lage toerentallen en maakt daarmee optimaal gebruik van de trekkracht die dan vrijkomt. Zo komt de 518d heel aardig van z'n plek: vanuit stilstand staat de '100' keurig binnen tien tellen op de klok en ook op tussensprintjes stelt de 518d niet teleur.
2017 - BMW 5 Serie Touring 520d Luxury Line
2017 - BMW 5 Serie 530i xDrive High Executive
2012 - BMW M5
2010 - BMW 5 Serie Touring 520d High Executive
2010 - BMW 5 Serie 523iA High Executive
2010 - BMW 5 Serie 530d High Executive
2008 - BMW M5 Touring
2007 - BMW 5 Serie 525i High Executive
2006 - BMW 5 Serie Touring 530i High Executive