Geen koopje meer
Juist omdat de i10 zich ook buiten de stad prima thuisvoelt, is het jammer dat zaken als cruise control of navigatie niet af-fabriek leverbaar zijn. Op zich geen schande voor zo'n kleintje, maar een opponent als de Up heeft het bijvoorbeeld wel. Verder is er gelukkig weinig mis met de uitrusting. Bij de vorige i10 hadden we nog kritiek op de karige veiligheidsuitrusting, maar die is bij de nieuwe i10 dik voor elkaar. Mag ook wel, want met een vanafprijs van tien mille is de i10 - even los van wat je ervoor terugkrijgt - niet meer het koopje van de week. Ter vergelijk: de vorige i10 was er al vanaf 8.695 euro.
Of je nu voor de instapversie (i-Drive) of de 1.000 euro duurdere (en completere) i-Motion gaat, onder de kap ligt altijd een driecilinder 1.0. Met 66 pk loopt 'ie niet over van vermogen, maar desondanks zet 'ie met name in de stad best aardige prestaties neer. Soms moet je de adviezen van de schakelindicator weliswaar even negeren (om te voorkomen dat het driepittertje begint te sputteren), maar zolang de toerenteller boven de 1.500 rpm blijft, kun je de lichte vijfbak naar hartelust bedienen. Met een praktijkverbruik van bijna 1 op 22 is de i10 bovendien mooi zuinig.