Opel Insignia 2.0 SIDI 4x4 Cosmo OPC Line

Pawel Piotrowski - 15 januari 2014

Het mocht wat kosten

Ook in het interieur heeft Opel aardige stappen gezet op het gebied van verfijning. Zo zien we betere materialen, een meer solide afwerking en een from scratch nieuw ontworpen infotainmentsysteem - de uitgebreide facelift mocht blijkbaar wat kosten. Het tot Navi 900 IntelliLink gedoopte navigatiesysteem kan op vier verschillende manieren worden bediend, te weten via het touchscreen, de knoppen op het stuur, voice-control en een touchpad tussen de voorstoelen. Dat laatste lijkt een beetje overdreven en dat is het ook. In de praktijk zul je de meeste zaken via de spraakbediening of het touchscreen instellen. Het systeem verstaat ook het meest onverstaanbare dialect en een adres mag je in één keer opdreunen. Dat werkt veel sneller dan het handmatig invoeren via het traag reagerende touchpad, dat weliswaar een leuke gimmick is, maar door een kunstmatig gegeneerde weerstand aanvoelt als een joystick uit midden jaren '80.

Via een touchbediening kun je eveneens de temperatuur en stoelverwarming regelen. In tegenstelling tot het touchpad werkt dat wel zoals dat zou moeten: intuïtief en trefzeker. Kers op de taart is het optionele 8 inch TFT-kleurendisplay, dat de klassieke analoge snelheidsmeter vervangt. Het scherm is haarscherp en geeft ook allerlei zaken van het infotainmentsysteem weer, zoals audiobronnen, de te volgen rijrichting en de door Opel Eye herkende verkeersborden. Voor de rest is het Insignia-interieur zoals we dat kennen: lekker ruim, voorzien van fraaie materialen en uitgerust met heerlijk zittende, AGR-gecertificeerde sportstoelen waarin ook voormalig Saab-rijders zich thuis zullen voelen. Een voordeel van de vijfdeurs ten opzichte van de vierdeurs is de hoog scharnierende achterklep, die een royale opening tot de 530 liter grote bagageruimte verschaft.

250 pk
400 Nm
245 km/h
7,7 s
10,5 (8.3) l/100km
194 g/km
F
22%
€ 28.395
€ 53.315
€ 977 / maand
€ 244 - € 278 / kwartaal
  • Audi A5 Sportback 1.8 TFSI Pro Line

  • DS 5 BlueHDi 150 Chic

  • Citroën DS5 200 THP Sport Chic

  • Toyota Prius Plug-in Dynamic Business

  • Ford Mondeo ECOnetic 1.6 TDCi Titanium

  • Ford Mondeo 1.5 EcoBoost Titanium

  • Chevrolet Volt Base

  • BMW 3 Serie GT 328i High Executive

  • 2017 - Opel Insignia Grand Sport 1.5 Turbo Business Executive

  • 2014 - Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI Cosmo

  • 2010 - Opel Insignia OPC 2.8 V6 Turbo

  • 2009 - Opel Insignia 2.0 CDTI EcoFLEX Business

  • 2009 - Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTi Executive

  • 2009 - Opel Insignia 2.0 Turbo Cosmo