Lexus GS 300h Luxury Line

- 25 februari 2014

Souplesse

Met de 450h heeft Lexus de afgelopen jaren al bewezen flinke vorderingen op zuinigheid te kunnen maken. Terwijl het vermogen nagenoeg gelijk bleef, daalde de uitstoot drastisch. Met de 300h wordt daarin de volgende stap gemaakt, maar is er wel 120 pk ingeleverd, beslist geen sinecure. Dat het met 223 pk nog niet behelpen is, laat zich raden, maar het mooie is dat de souplesse nog volop aanwezig is. De GS reageert alert op het gaspedaal, maar straalt daarbij continu rust uit. Zelfs wanneer je even stevig wilt accelereren, blijft er een sereniteit over de auto hangen en verraadt eigenlijk alleen het typische cvt-geluid dat er even stevig ingezet wordt.

Het voelt zelfs een beetje als een auto waarin je beter gereden kan worden, maar daarvoor is hij wat ons betreft nog net wat te klein. Niet dat dat erg is, want met het stuurwiel in de hand kom je haast net zo tot rust. Ook het sturen gaat met een bepaalde gemakzucht, al zou je daarin wel eens wat meer gevoel willen hebben. Door de rijmodus op Sport te zetten zou dat moeten veranderen, maar het voelde toch vooral als wat extra weerstand in het sturen, waarmee geen precisie werd toegevoegd. De sportstand zorgt vooral voor een wat alertere reactie van de hele aandrijflijn op de commando's van je rechtervoet. Daarbij verandert de linker klok in een toerenteller, waar eerder de hybride fases Charge, Eco en Power werden aangegeven.

223 pk
300 Nm
190 km/h
9,2 s
6,5 (4.8) l/100km
110 g/km
A
22%
€ 55.890
€ 46.390
€ 850 / maand
€ 244 - € 278 / kwartaal
  • Infiniti Q70 2.2d Performance+

  • Kia Optima Hybrid ExecutiveLine

  • BMW 5 Serie Sedan 518d Business

  • Audi A6 2.0 TDI Ultra S Tronic S Edition

  • 2012 - Lexus GS 450h F Sport Line

  • 2010 - Lexus GS 450h Executive

  • 2006 - Lexus GS 450h Executive