BMW 4 Serie Coupé 435iA xDrive High Executive

- 9 maart 2014

Samengebalde kracht

Aan de lijnvoering zal het in ieder geval niet liggen. Wát een auto staat hier. Met z'n zwarte lak en dikke M-pakket ziet hij er misschien wat sinister uit, maar wat ons betreft komt hij daar goed mee weg. De 4 Serie oogt breder en lager dan zijn voorganger, de 3 Serie Coupé. Dat blijkt ook uit de cijfers - hij groeide respectievelijk 26 en 13mm - maar het verschil lijkt groter dan het is. Het belangrijkste verschil ten opzichte van zijn voorganger is dat de styling een stuk agressiever is, met zijn gemeen kijkende koplampen en forse luchtinlaten, ook zonder M-pakket. Vanaf de zijkant gezien valt vooral de bolle motorkap op. Een gevolg van extra nadruk op de voetgangersveiligheid, maar met als bijeffect dat de profiellijn dezelfde samengebalde kracht uitstraalt als het front.

Dat onze 4 Serie is voorzien van een M-pakket, kun je in de eerste plaats zien aan de voorbumper, met vergrote luchtinlaten en een flinke spoilerlip aan weerszijden. Verder komen ook de 19 inch wielen (1.014 euro) uit de schappen van M GmbH en achter die wielen zien we dan weer de forse remschijven (748 euro), met blauwe remklauwen. Keramische remmen zijn voorbehouden aan de capo di tutti capi; de M4 Coupé. Een opvallend detail, dat overigens geen deel uitmaakt van het M-pakket, is de 'Air Breather'; een luchtroostertje achter de voorwielen dat luchtwervelingen binnen de wielkasten vermindert. Uiteraard onder het mom van een lagere CO2-uitstoot, maar het staat natuurlijk ook wel extra stoer.

306 pk
400 Nm
250 km/h
4,9 s
9,3 (7.6) l/100km
178 g/km
F
22%
€ 41.500
€ 89.988
€ 1.650 / maand
€ 222 - € 254 / kwartaal
  • Toyota GR Supra 3.0 Legend Premium

  • Audi A5 2.0 TFSI quattro Pro Line S

  • Lotus Evora 2+0

  • 2014 - BMW 4 Serie Cabriolet 435iA High Executive

  • 2014 - BMW 4 Serie Gran Coupé 428i Luxury Line High Executive